Brett kunnande krävs i kiosken
Paket, pass, postförsändelser och presentkort hör numera till det vanliga utbudet i R-kioskerna. De anställda har en mängd regler och system att hålla reda på.
Det är trångt inne i kiosken vid Esplanaden i Hangö. Tre fyra personer rör sig mellan hyllorna och lika många står i kö till kassan.
Männen vid spelautomaterna byter några ord sinsemellan, vid godishyllan står en kille och kastar begärliga blickar på utbudet.
Rafael Bärlund stiger ut ur kiosken tillsammans med sonen Rufus.
– Jag köpte ett laddningsbart presentkort som gåva. Jag visste inte att sådana säljs här, säger Bärlund som med sin familj tillbringar somrarna i Tvärminne.
Kiosken i Hangö använder han främst för mindre inköp och detsamma gäller kiosken i hemstaden Grankulla.
– Jag tycker att man brukar hitta det man söker, säger han och tillstår att han inte närmare fördjupat sig i serviceutbudet i R-kioskerna.
Fler blir postombud
I takt med att Posten lägger ner sina egna kontor kommer allt fler att hänvisas till kiosker och butiker. På många orter är det just R-kioskerna som övertar postservicen över disk.
I kiosken i Hangö har postruljangsen varit en del av vardagen sedan 2010. Sanna Kumpumäki som förestår rörelsen säger att postkundernas antal i grova drag rör sig kring hundra per dag.
En normal vardag tittar därtill kring 300–400 personer in. Under den gångna helgen med sin regatta räknade kiosken kring 1 600 kunder under tre dagars tid.
Ständig förändring
Tjänsterna i R-kioskerna har efterhand blivit fler och utgör numera en mycket vid palett. Med andra ord är det rätt mycket som de anställda ska behärska.
– Det stämmer, visst är det här ett krävande jobb. Det är mycket man ska lära sig, och snabbt. Varje dag är det något som förändras, säger Kumpumäki och förklarar att till exempel sortimentet hela tiden lever.
– Vi har mycket mer service än många känner till.
Kumpumäki börjar räkna upp vilka alla former av tjänster som hittas i Hangökiosken, som enligt henne är rätt representativ för kedjan.
I det traditionella utbudet ingår bland annat godis, matvaror, tobak och drycker. Spelen och spelautomaterna hör också till de mer efterfrågade tjänsterna.
Därtill säljs en lång rad andra produkter: tågbiljetter och bussbiljetter, biljetter till olika evenemang och presentkort med varierande innehåll.
– Fiskelov säljer vi ganska mycket av.
– Det går också att ta ut pengar hos oss.
Tystnadsplikt
Kiosken förmedlar paket för Schenkers räkning och här kan man även lösa ut pass. Det är också möjligt att betala räkningar i kiosken, en tjänst som framför allt äldre personer använder.
Samtidigt är också föreskrifterna många. De gäller allt från hanteringen av matvaror till försäljningen av tobak och alkohol. Flera av tjänsterna kräver tystnadsplikt.
– Det finns en stor mängd med noggranna regler som vi följer.
Räcker det inte att föreståndaren är insatt i alla bestämmelser?
– Nej, här ska alla kunna allt.
Sanna Kumpumäki har nyss lärt ut systemen till en av de två sommarjobbarna i kiosken, en procedur som omfattade ungefär två veckor.
Kumpumäki säger att jobbet kräver servicetänkande och ett gott öga för vad besökarna vill ha.
– Att vi har mycket att hålla reda på är inget som kunderna ska belastas med.
Arbetet kräver koncentration, men Kumpumäki vill ändå avdramatisera rutinerna. Hon berättar att de allra flesta tjänster fungerar genom kioskens eget kassasystem.
Bakom disken finns totalt fyra olika terminaler, nämligen för Veikkaus system, Totospelen, postservicen och kioskens eget kassasystem. Det är trots allt inte så mycket, säger Kumpumäki och berättar att de olika tjänsterna också har eget telefonstöd.
Van vid att lära ut
Sanna Kumpumäki är van vid att handleda. Det visar sig nämligen att hon tidigare jobbat med utbildning inom kioskkedjan, som hon nu arbetat för i elva års tid.
Det var i höstas som hon i egenskap av egen företagare och enligt franchisingprincipen tog över kiosken i Hangö. I höst utvidgar Ekenäsbon sin rörelse då hon tar även R-kiosken i Karis under sina vingar.
- Tjänsterna i R-kioskerna har genom åren byggts ut och omfattar bl.a. försäljning av färdbiljetter, evenemangsbiljetter (via Lippupalvelu, Lippupiste och Tiketti), biobiljetter, fiskelov, presentkort, prepaid-produkter, paysafe-kort för nätanvändning och olika elektroniska tjänster såsom filmuthyrning.
- Pass kan lösas ut i kioskerna. Pengar kan tas ut och räkningar betalas.
- Kioskerna fungerar som spelombud, paketombud och många därtill som postombud.