Nyheter förlänger säsongen
Färska satsningar ska locka fler turister till Hangö och Raseborg. Starten i år har varit hyfsad, trots att det var svalare än normalt i juni.
Leo Vilkka står i den värmande västbrisen och blickar nöjt ut över Bredsundsfjärden. På andra sidan vattnet tar Bromarv form, och längre västerut öppnar sig fjärden mellan Hangö udd och Hitis.
Vyerna här på stranden till Camping Silversand i Hangö är mycket bekanta för Leo Vilkka som genom åren vindsurfat mycket i vattnen kring udden.
– Det är nu 27 året som vi är här. Hit kom vi och här blev vi.
Frun Marjatta Vilkka stiger ut genom dörren till förtältet som ger parets husvagn ett tilläggsrum.
– Vi var här första gången en midsommar och fastnade genast för stället. Våra barn har trivts här och nu vistas våra barnbarn här, säger hon och berättar att parets fyra barnbarn, med föräldrar, också tagit Silversand till sig.
Helsingforsarna Leo och Marjatta Vilkkas husvagn står året runt på campingområdet och paret betraktar sig mer som Sommarhangöbor än som besökare i staden.
Den senare kategorin - turisterna – växer nu i takt med att sommarvärmen stiger, och då intar solbadarna strandremsan utanför parets husvagn.
– Det stör inte alls. Här har dessutom blivit mycket lugnare med åren, säger Marjatta Vilkka.
Vädret inverkar
Enligt Meteorologiska institutets statistik var juni en kallare månad än normalt i största delen av landet.
Vädret påverkar antalet besökare i Hangö, säger Marika Pulliainen som är turistchef i staden. Många väljer Hangö för dagsutflykter och Pulliainen tror att junivädret dämpade ivern för turister att söka sig hit.
– Det har varit tystare än tidigare här på turistbyrån.
Under perioden 1 januari till sista juni i år räknade byrån 10 000 besök, vilket kan jämföras med 12 300 i fjol.
Intresset för staden har i varje fall inte minskat.
– Ökningen på våra nätsidor har varit otrolig, säger Marika Pulliainen och berättar att turistbyrån fått 20 procent fler besök på sin hemsida i juni i år jämfört med juni i fjol.
35 708 besök noterades den här gången.
Fler grupper
Till saken hör att våren i Hangö varit livlig på turistfronten. Marika Pulliainen berättar att olika evenemang lockat folk och att framför allt företagsgrupperna varit många.
– Vi har länge jobbat med att förlänga säsongen.
En av fjolårets nyheter, naturstigen till Uddskatan, har visat sig bli ett riktigt dragplåster. I år har leden redan haft över 9 500 besökare. Det var mängden fram till den sista juni.
En av nyheterna i år är att kryssningarna till de olika målen i skärgården erbjuds till augusti månads slut. En annan är att ett företag som hjälper besökande grupper att sy ihop programhelheter utvidgar sin service även till Hangö.
Liknande i grannstaden
Turistbyrån i Raseborg visar upp en liknande statistik som den i Hangö. I juni i år fick byrån knappt 3 000 besök, vilket är ungefär 600 färre än i juni i fjol.
Viveca Blomberg som är ledande turistsekreterare i Raseborg säger att turistbyrån samtidigt noterat en ökande mängd utländska besökare.
– De turister vi väntar först i augusti har kommit redan i juni.
– Vi har haft många olika nationaliteter – fransmän, holländare... men framför allt tyskar. Våra tyska broschyrer har tagit slut. Vi har fått beställa mer av dem.
Viveca Blomberg berättar att Raseborg i våras deltog i en Visit Finland-kampanj i Tyskland, och hon säger att det är rimligt att tro att den bidragit till att fler tyskar sökt sig till staden.
Barbara Rehnström som är turistinformatör berättar att antalet guidade grupper i Ekenäs i juni varit några fler än i juni i fjol. Turistbyrån har också fått information om att man preliminärt bedömt att Fiskars haft fler besökare i juni i år jämfört med fjolåret.
Nytt för i år i Raseborg är bland annat det ökade antalet kryssningar i veckan till Jussarö.
Musikvideo
I våras förnyade turistbyrån i Raseborg sina sidor på nätet.
– Hemsidan ska vara lätt att använda, också som mobilversion. Vi har också mer än tidigare försökt lyfta fram hela serviceutbudet i Raseborg och på det sättet locka fler kunder till företagen, säger Viveca Blomberg.
Besöken på hemsidan har ökat med ungefär 20 procent när man jämför siffrorna för juni i år med fjolårets junibesök, det vill säga en motsvarande ökning som i Hangö.
På nätet finns nu som lockbete bland annat en skräddarsydd musikvideo som gjorts av den fransk-finländska duon Eva & Manu.
– Den har tagits emot över förväntan. På det här sättet försöker vi nå fler unga vuxna i huvudstadsregionen, säger Viveca Blomberg.
I anslutning till den korta filmen finns en tävling för allmänheten. Att den fungerar endast på finska motiverar Blomberg med att målgruppen är övervägande finskspråkig.
Uthyrning
På stranden i Silversand möter vi Peter Forsström, mannen bakom Kola Kayaking som specialiserar sig på havspaddling inom upplevelseturismen.
Nytt för i år är att företaget öppnat ett paddlingscenter på campingområdet. Här kan allmänheten nu hyra bland annat kajaker, en verksamhet som sker enligt paddlings- och roddförbundets rekommendationer.
Hugade kan också hyra bräden för paddling stående, det som även kallas SUP-paddling efter engelskans "stand up paddling".
– Det är den snabbast växande vattensportgrenen i världen, säger Forsström.
20 procent även här
Företaget som driver Camping Silversand köpte nyligen det intilliggande motellet. Numera fungerar även campingens reception i motellbyggnaden.
Robin Wikstedt som ansvarar för receptionen berättar att besökarna under början av sommaren varit kring 20 procent fler än förra året.
– Som det ser ut nu verkar säsongen bli jättebra, säger han och berättar att det totala antalet övernattande under varma juliveckändor rör sig kring flera hundra.