Bland trälack och gifttunnor
Båten Carolina har hunnit vara med om mycket under de 38 år illustratören Peter Bange har ägt den. Dessutom är båten en av 24 båtar i Finland som är k-märkta.
RASEBORG En vit mås flyger sakta förbi då vi backar ut den vackra Mahognybåten Carolina från hamnen i Leksvall. Peter Bange ökar sakta farten och vi tar oss ut på de blåa vågorna, ut längs de välbekanta sandstränderna.
Carolina är en av 24 båtar i Finland som har blivit k-märkta av Museiverket. Det innebär att båten har ett kulturhistoriskt värde. För att få en k-märkning måste båten uppfylla vissa kriterier, bland annat måste den vara minst 45 år gammal, ha en finländsk koppling och vara i originalskick, men undantag görs ändå till exempel för motorer.
Båt hittade ägare
Berättelsen om båten startar redan 1967 när Bange som 17–18-åring besökte båtmässan i Helsingfors. Båten var en av de som ställdes ut och redan då fattade han tycke för den.
Senare samma år var det åter dags för Bange att träffa på båten. Den här gången fick han ta en åktur, då en bekant hade lånat den av dess ägare. Åtta år senare simmade han och hans fru förbi båten under en simtur i en hamn i Hangö.
– Jag minns att vi båda konstaterade att det där är nog en riktig båt, en sådan borde man ha, säger han.
Ungefär ett år senare köpte han båten och sedan dess har den varit i hans ägo.
– Det var nästan som att båten kom till mig.
Unik båt
I Finland finns det för tillfället bara en annan båt som är av samma modell som Carolina. Den är däremot inte i originalskick vilket gör Banges båt unik. Orsaken till att det finns så få båtar kvar är att de flesta har använts som kustbevakningsbåtar. Det har Banges båt däremot aldrig använts som.
– Det händer ibland att någon gammal kustbevakare kommer fram och undrar om det är hans gamla båt.
Båten är välhållen, men det är inte helt utan arbete då mahognyn kräver en hel del skötsel.
– Jag har iallafall lärt mig att lacka genom åren, säger han skrattande och för fingrarna över träet.
Han lutar sig bakåt på stolen och förklarar att lackandet lätt är värt jobbet, då inga glasfiberbåtar, eller tupperware-båtar som han kallar dem, kan mäta sig med en träbåt.
Amerikansk design
Båten är designad av Raymond Hunt som var en framgångsrik båtkonstruktör i USA. Han har ritat många kända båtar och har även varit med och designat båtmodellen Boston whaler.
År 1949 utvecklade han det djupa v-bottnet som Carolina har. Det möjliggör att båten kan röra sig snabbt i hög sjö. Hunt tog däremot inte tog patent på sin uppfinning och därför finns det i dag många båtar som påminner om Banges.
Äkta båtmänniska
Båtintresset har han haft sedan ung ålder. Som barn lärde han sig först att ro, senare provade han att köra en liten motorbåt och att segla med en jolle. Han är tacksam för att han fick lära sig lite av allt innan han köpte en större båt och tror att det är bra att börja småskaligt.
Ett annat intresse är musik. Leende berättar han hur han och hans vänner en gång satt i båten och spelade och häpnades över hur bra akustik det finns i den.
– Vi har skojat om att föra in båten i studion, säger han.
Stormigt väder
Den mest dramatiska upplevelsen i väderväg har Bange och hans fru haft när de skulle ta sig från Tallinn tillbaka till Finland. Åskan dundrade och regnet smattrade samtidigt som ett underligt, gult sken lyste bakom dimman. Det stora problemet var kanske ändå inte vädret utan utrustning.
– Jag stod där med en Silja Line broschyr och försökte navigera. Det rätta sjökortet hade blivit hemma, säger Bange.
Han räknar upp öar och orter utöver Tallinn som han har besökt genom åren. Drömresan till Stockholm har ännu inte blivit av.
- Byggdes av Vator 1967 i Jollas, Helsingfors.
- Båten är av modellen Hunt 22.
- Den enda i Finland som är så gott som i originalskick. Bara slitna delar är utbytta.
- Väger cirka 2 000 kilogram.
- Består av en kravell konstruktion i mahogny och ek, samt stålbalkar.
- Båten har en ny motor sedan 2012, en Mercruiser 220 hp V6. Topphastigheten är 36 knop.
Fartfyllda arbeten
I och med Banges arbete har båten fått följa med på en del äventyr i tidningsbranschen. Han har jobbat som grafiker och illustratör på Aamulehti och Iltalehti samt förnyat layouten på ett flertal små tidningar. Han plockar fram några detaljrika båtillustrationer ur ett av båtens många träskåp. Den kända båten Titanic men också Carolina går att finna på pappersarket.
– När jag började jobba såg tidningarna helt annorlunda ut. Då åkte vi runt och illustrerade olika händelser, säger Bange.
Ett av äventyren som båten Carolina har varit med på var då han och ett gäng dykare från Åbo åkte ut för att söka de gifttunnor som Jukka Ojaranta dumpade i skärgårdshavet i början av 1980-talet. Med sin trålare gjorde Ojaranta sig av med industrigifter från Nokia och Helsingfors. Gifter som egentligen skulle föras till östra Tyskland. Arbetet gjorde Bange och dykarna för tidningen Hymylehti som vid det tillfället höll på och utredde händelsen.
– Vi hittade dock inga tunnor, fastän Ojaranta hade ritat ut dumpningsplatserna på en karta, säger han.
Båten har även fått assistera fotografer under sporttävlingar och vid nyhetsrapportering, men också en mängd reportage har den fått hjälpa till med.
Mysig familjebåt
Med åren har båten blivit en viktig del av familjen. Bange minns många resor med hela familjen och hur de alla fyra tillsammans sov i den lilla sovkabinen som är ligger i båtens för.
– Det är en alldeles speciell känsla att vaggas till sömns av det kluckande ljudet som bara hörs i en träbåt då vågorna slår mot sidorna, säger han.
Familjemedlemmen kommer i framtiden gå i arv till någon av Banges söner.
– Det blir väl slagsmål om den sen.
Hur skulle du beskriva båten?
– Pålitlig, vacker och trygg.
Med de orden sätter vi punkt och hoppar av den vackra mahognybåten som stillsamt guppar vidare vid träbryggan.