Motorvänner möts på Stubbäng i helgen
Årligen lockar traktor- och motorutställningen Stubbängsdagarna hundratals motorintresserade till Snappertuna. I helgen är det dags igen.
Det är jordbrukaren Nils Rosenqvist och hans fru Harriet som ordnar Stubbängsdagarna hemma på gårdsplanen i Snappertuna. Varje år visar Rosenqvist upp det hav av motorer som han samlat på sig.
– En del skulle nog kalla det skrot, men man kan säga att det är sådant som jag har räddat från att bli skrot, säger Rosenqvist om motorerna.
Han har samlat på dem sedan mitten av 90-talet. En del har han köpt själv och en del har han fått.
– När jag började samla en gång i världen sa jag att jag skulle sluta när jag har 50 motorer. Men nu räknade jag dem nyss och kom till att de är 56 stycken. Så det har gått lite över gränsen, säger han.
Den äldsta motorn Rosenqvist äger är hundra år gammal. Han har själv reparerat sina motorer och alla borde fungera.
– Det mest intressanta är nog att hitta ett gammalt bedrövligt skogsvrak och försöka se om man får det att starta, säger han.
Helgens program
Stubbängsdagarna har ordnats av paret Rosenqvist sedan år 2000 och det finns flera motorintresserade som hjälper till.
– Ingå traktoruniversitet kommer hit med några traktorer och Mopoklubben Racerborg har också lovat hälsa på med sina gamla mopeder, säger Rosenqvist.
I år finns också en ny programpunkt.
– Min brorson Jonatan Rosenqvist är smed och han kommer att smida på plats både på lördag och på söndag.
Uppmärksammad motor
Utställningen brukar locka folk från flera orter. Ryktet om Rosenqvists motorer har till och med nått Norge.
– Det var en besökare som hade filmat en norsk motor som finns i samlingen. På något vis hade en norrman sett filmen och han ringde och erbjöd över tretusen euro för motorn. Tyvärr så säljer jag den inte, säger Rosenqvist.
Förutom motorsurr bjuder Stubbängsdagarna också på mat och dryck mot en liten summa pengar. I övrigt är evenemanget gratis.
– Vi kommer att ha en liten burk om man vill lämna en slant, men det är frivilligt. Jag brukar säga att det täcker motorernas bränslekostnader, säger Rosenqvist.