”Det kommer att se helt dabbigt ut”
Postens omgrupperingsbeslut får väldigt lite stöd bland de Hangöbor som drabbas av beslutet.
Sylvia Lindqvist och Carola Nordlund-Hyyti anser att Posten har tappat sina koncept.
– Ska det vara affär eller post, får man fråga. Jag tycker åtminstone att det är fråga om en basservice, som alla borde ha, säger Lindqvist.
Lindqvist har varit berättigad till Postens bättre service för äldre i flera år, men hon beställde den hemburna posten först nu, i och med förnyelsen.
Enligt Lindqvist har Postens kundbetjäning försäkrat henne att hon kommer att få sin post och sina tidningar varje dag till den nuvarande lådan vid dörren.
– Jag bor ju i en stad. Här borde det finnas service. Jag hoppas att staden skulle ha satt emot Posten i det hela, säger Lindqvist.
Nordlund-Hyyti gillar inte heller den överlägsna attityd Posten har haft i förnyelsen. Dessutom anser hon att förnyelsen förstör stadsbilden.
– Alla har ju olika lådor vid sina hus. Nu måste man flytta lådorna bredvid varandra. Många olika lådor på samma ställe: det kommer att se helt dabbigt ut!
Postens motiveringar inte håller heller måttet.
– De säger att det ska bli billigare och mer miljövänligt, eftersom de ska dela ut Posten med bilar. Hur blir det billigt och miljövänligt att skaffa bilar?
Också Nordlund-Hyyti är besviken på den riktning dit Posten utvecklas.
– Istället för att göra det som de ska, så trycker de sina Postinen-reklamblad. Det blir ju dyrt.
Nordlund-Hyyti medger att Postinen har gett upphov till åtminstone lite glädje. Den nyaste upplagan dryper av ironi.
– Nu lottar Postinen ut en cykel, samtidigt som Posten sparar och slutar dela ut posten med cyklar, skrattar Nordlund-Hyyti.