Dyra kampanjer för nya ledamöter
De två nya västnyländska riksdagsledamöterna hade de dyraste kampanjerna i regionen. Både Anders Adlercreutz och Joona Räsänen spenderade cirka 40 000 euro på sina kampanjer.
Dyraste valkampanjen i Västnyland hade Kyrkslättbon Anders Adlercreutz (SFP). Han ställde upp i valet för första gången. Kampanjen kostade närmare 44 800 euro. En stor andel stod Adlercreutz själv för, cirka 12 800 euro.
– Jag hade räknat med att sätta egna medel på kampanjen, men det blev lite mer än jag tänkt mig.
Utgifterna rusade i väg mot slutet av kampanjen och en del av de egna pengarna spenderades då.
Adlercreutz enskilt största finansiärer var Svenska folkpartiets kommunorganisation i Kyrkslätt och Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland. Båda gav
6 000 euro.
Näst störst valkampanj hade nykomlingen Joona Räsänen (SDP) från Lojo. Hans kampanj kostade cirka 39 900 euro, varav 2 000 euro kom ur egen ficka.
– Vill man bli invald i sitt första riksdagsval krävs det att man försöker ordentligt och då behövs en stor budget. Självklart är egna färdigheter och kontakter också viktiga.
Över hälften Räsänens kampanj, närmare 25 400 euro, är bidrag från övriga givare varav många är fackförbund. Till exempel gav Servicefacket PAM, Tekniset Demarit, SKL och Metallförbundets socialdemokratiska studentförening alla 3 260 euro.
Räcker med mindre
De två riksdagsveteranerna från Västnyland hade billigare kampanjer. Minsta budgeten bland de invalda i Västnyland hade Maarit Feldt-Ranta (SDP). Hennes kampanj kostade cirka 18 100 euro.
Enligt Feldt-Ranta klarade hon sig med mindre eftersom hon inte behövt köpa mycket publicitet.
– Men ser man överlag på nya ledamöter i Finland så är det många som klarat sig med små budgeter, speciellt bland sannfinländarna.
Feldt-Rantas enskilt största givare är den fackliga organisationen Spårproffsens JHL som gav 2 500 euro.
Feldt-Ranta erbjöds också bidrag av Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland, men tackade nej.
– Stiftelsen har iögonfallande stött borgerliga kandidater. Till exempel samlingspartiets Petteri Orpo fick 4 000 euro trots att han inte sagt mycket på svenska. Det är uppenbarligen inte tvåspråkigheten de stöder.
Även Thomas Blomqvists (SFP) kampanj kostade mindre än nykomlingarnas, men mer än Feldt-Rantas. Kampanjen kostade 31 500 euro.
Blomqvist fick 6 000 euro från Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland och Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.
– Det är naturligt att vi stödde Blomqvist eftersom han är jordbrukare och sitter i vår förbundsstyrelse. Vi stöder våra medlemmar ekonomiskt i alla val, säger SLC:s ordförande Holger Falck.