Plankorsningar försvinner i Karis
Fyra plankorsningar försvinner i Karis då en tunnel byggs under järnvägen i Manngård.
Raseborg Bygget är en del av vägplanen för riksväg 25 och avsnittet Mjölbolsta-Svartå samt en del av strategin för den så kallade utvecklingskorridoren från Kyrkslätt till Hangö.
Raseborg sade i veckan ja till att medverka i projektet med en egen betalningsandel på 350 000 euro medan Trafikverket kommer att stå för resten. Tunneln byggs i närheten av Kuusakoskis numera stängda skrotmottagning.
Del av större helhet
Kostnaderna för de planerade åtgärderna är budgeterade till 1,6 miljoner euro och kommer förutom tunneln också att inkludera byggandet av ersättande och nya vägavsnitt.
– Vi hoppas sätta i gång med arbetena redan i höst. Projektet har också en sysselsättande effekt så vi är mycket glada för det här, säger stadens tekniska direktör, Jan Gröndahl.
Även om tunnelbygget bara är en liten del av en större helhet, är det enligt Gröndahl ändå ett steg i rätt riktning som öppnar upp för elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan och förbättringar längs riksväg 25, inkluderande bygget av mitträck på avsnittet Mjölbolsta-Svartå.
– Det är ett på många sätt nyttigt projekt som direkt påverkar trafiksäkerheten. Det öppnar också nya möjligheter för effektiv markanvändning, säger han.