Även mässor känner avlågkonjunkturen
Mässan mår överlag bra i Finland, men speciellt yrkesmässor påverkas av de ekonomiskt kärva tiderna.
Det anser Jari Harmoinen, ordförande för mässförbundet Messu- ja somistusalan liitto. Enligt Harmoinen finns det såväl arrangörer som besökare som håller fenomenet mässa vid liv.
– Arrangörer finns det rikligt av, speciellt i större städer som Helsingfors, Tammerfors eller Lahtis där egna mässcenter finns. På mindre orter ordnas det naturligtvis också mer tillfälliga mässor. Besökare finns, utmaningen är att locka fram dem, säger Harmoinen.
I Västnyland ordnades först Sydspetsens mässa i maj i Hangö, och under föregående veckoslut ägde Raseborg expon rum i Karis. Den av företagarföreningar ordnade mässan i Hangö lyckades inte locka besökare, totalt deltog omkring 1 500 personer i tillställningen. Försöket i Raseborg blev något bättre med hela 3 500 besökare.
Det blygsamma antalet besökare kan bero på allt från svag marknadsföring till dåligt väder. Björn Siggberg, mässchef för Raseborg expon, tror ändå att ett recept på lyckad mässa är att nischa sig tillräckligt.
– Jag är övertygad att en nischad mässa är det enda rätta för att lyckas. Också utställarna på expon tyckte att temat var just rätt enligt de enkäter vi fått in, säger Siggberg.
Harmoinen tror att en mässa, oberoende av karaktär, kan lyckas om satsningen är tillräcklig.
– Jag vet inte om man kan säga att en nischad mässa i regel är bättre än en mässa av mer allmän karaktär. Vilken typ av mässa som helst kan vara lönsam såvida den görs bra.
Tanken om att närheten till Helsingfors skulle påverka mässorna i västra Nyland negativt vill Harmoinen inte ta ställning till.
– Det är svårt att säga om närheten påverkar lokala mässor. Med tanke på potentiell deltagarmängd går det går ändå inte att jämföra lokala mässor, oberoende var de ordnas, med evenemangen i till exempel Helsingfors mässcentrum, säger han.
Utmaningarna är många
Enligt Harmoinen gör dagens stagnerande ekonomiska situation livet mödosamt för i synnerhet yrkesmässor.
– Mässan som fenomen har klarat sig bra och gör det fortfarande, men visst bör det sägas att speciellt yrkesmässor har det svårt just nu. En lågkonjunktur innebär en mindre budget för alla parter, vilket i sin tur leder till att allt färre företag vågar satsa på att ordna och delta i mässor, säger han.
Enligt Harmoinen är det också dagens melodi att fokusen inom yrkesvärlden ligger helt och hållet på att utföra arbete, vilket lämnar mindre tid för till exempel mässverksamhet.
En mässa, oberoende av dess karaktär, tampas alltid med ett stort dilemma: hur skall besökare lockas till evenemanget? Några entydiga svar finns inte, men Harmoinen kommer in på problematiken då han ombeds fundera på mässans utveckling i Finland.
– Allting utvecklas, så även mässorna i Finland. En stor skillnad är förstås digitaliseringen, det är en utmaning att nå besökare som alltid har näsan fastklistrad på dataskärmen, plattan eller telefonen, säger han.
Harmoinen menar att dagens bekväma människa behöver en verkligt god orsak för att ta sig till en mässa.
– Den traditionella mässan har fortfarande ett jokerkort, den personliga kontakten, ansikte mot ansikte. Utöver denna aspekt ordnas ofta specialprogram för att locka besökare, till exempel seminarieföreläsningar.