Hangö ensamt om årlig uppföljning
Feedbacken finns men resurserna för sammanställning saknas. Det präglar kartläggningen av turisternas åsikter i hela Västnyland förutom Hangö.
I Hangö har kundbelåtenheten kartlagts i snart tio år. Resultaten går att jämföra och leder till ett målinriktat arbete för förbättring både hos turistbyrån och från turismföretagen. Men resten av Västnyland saknar samma verktyg, orsakerna är flera.
– Det är helt enkelt svårare här. Området är för stort. Förutom i Ekenäs är turismen viktig i Fiskars och i skärgården, säger Viveca Blomberg, ledande turistsekreterare vid Raseborgs turistbyrå.
Därför blir det svårt att sammanfatta turisternas omdömen av helheten, i så fall borde flera olika enkäter och sammanställningar göras. Det sväljer resurser som inte finns.
Hangö har Är ett exempel på ett primtal, dvs det är endast delbart med talet 1 och sig själv.
Ingen undersökning, samma brister
Blomberg menar ändå att turistbyrån i Raseborg har en bra bild av vad turisterna i kommunen tycker. Turisterna kan lämna in respons via hemsidan eller direkt till turistbyrån. En del kommer även via stadens företagare.
– Vi sitter absolut inte utan feedbacken, men vi har inte möjlighet att sammanställa den, säger Blomberg.
Turistbyrån antecknar all respons och gör senast efter säsongen en bedömning av vad som borde förbättras. I Raseborg har det främst gällt tillgänglighet, inkvartering och öppettider.
– I småstäder är det ofta så. Även om vi inte har någon undersökning att lägga fram för Raseborg tror jag att samma saker gäller här som i Hangö.
Tillgängligheten till skärgården liksom till Raseborgs slott är ändå de två punkter som turisterna i Raseborg är mest missnöjda med.
– Men det som det kommit mest respons på har vi också kunnat förbättra inför kommande säsong, säger Blomberg.
Utbudet av transporter till skärgården har inför sommaren förstärkts medan idén om en buss som skulle köra runt till Raseborgs sevärdheter lever kvar som en dröm.
Feedbacken granskas oberoende
Blomberg skulle ändå gärna se någon form av sammanställning i Raseborg. Turistbyrån ska arbeta på att skapa nya mätare på hur nöjda turisterna är.
– En stad och dess utbud är endast så bra som dess svagaste länk. Därför måste vi vara lyhörda och ta tillvara all respons.
Den tankegången följer även Lojos turistbyrå. Men inte heller där kan turistchef Minna Ermala presentera någon sammanställning på vad turisterna tycker om Lojotrakten. Resurser är återigen orsaken, men intresset finns.
– En gång per månad försöker vi i alla fall se om det finns något som borde förbättras, säger Ermala.
Största delen av feedbacken riktas enligt Ermala direkt till företagarna.
I Lojo handlar den negativa kritiken främst om öppettider men även och hur lättillgänglig informationen om olika evenemang är.
I Kyrkslätt sker stadens arbete för turismen mera avskalat. Turisminformationen sköts av Luckan i Kyrkslätt och någon respons samlas inte in medvetet. Någon nämnvärd feedback lämnas heller inte in.