Billigt bränsle förskjuter följderna
Det nya svaveldirektivet har än så länge inte fört med sig de kostnadsökningar som sjöfarten befarade. För Hangö hamn innebär det en längre väntan tills man ser den fulla konkurrensfördelen.
Från och med januari 2015 skulle helt nya förutsättningar gälla för sjötrafiken till och från Finland. Direktivet som tillåter maximalt 0,1 procent svavel i fartygsbränslet på Östersjön skulle föra med sig rejält ökande kostnader för rederierna och därmed all transport över havet.
I de första kalkylerna visade flera utredningar årliga extra kostnader på över en miljard euro. Senare skrevs de ner till en halv miljard. Nu har arbets- och näringsministeriet publicerat en färsk rapport som talar om 300 miljoner.
Priserna ger extra tid
Orsaken är främst de låga bränslepriserna. Priset för den miljövänligare marindiesel som fartygen nu måste använda, om de inte på annat sätt renar sina svavelutsläpp, är mycket lägre än vad den var i fjol.
– Det har kommit som en skänk från ovan men den relativa skillnaden är samtidigt oförändrad. Priset på tjockoljan har sjunkit enligt samma mönster, säger Olof Widén, vd på rederiföreningen Rederierna i Finland.
Det innebär att alla rederier har gynnats men de som i väntan på kraftigt ökande kostnader har investerat i så kallade skrubbrar som renar utsläppen på fartygen gynnas inte lika mycket.
– Återbetalningstiden på investeringen blir förstås mycket längre, säger Widén.
Rederierna som inte hann eller vågade investera i skrubbrar för att rena det billigare bränslet, tjockoljan, är tacksamma. Nu får rederierna mera tid att anpassa sig till de nya omständigheterna.
Förskjutning även för hamnarna
Liksom för rederierna har de förväntade effekterna för hamnarna därför skjutits upp. Branschen förutsåg att vissa hamnar skulle gynnas då sjötransporterna skulle bli dyrare. Hamnbolaget i Hangö är en av dem som förutsåg fördelar med höjda kostnader för transporterna på Östersjön.
Olof Widén menar att situationen nu gör det omöjligt att säga vilka hamnar som gynnas. Än så länge är det åtminstone från rederiföreningens perspektiv för tidigt att observera några förändringar i varuströmmar eller koncentrering till vissa hamnar.
– Det är alldeles för tidigt att säga. Även rederierna påpekar att de inte har en fullständig bild ännu. Men de låga bränslepriserna innebär att en eventuell förändring i alla fall sker med en förskjutning, säger Widén.
I Hangö hamn utgår vd Anders Ahlvik ändå inte från att Hangö för tillfället skulle gå miste om den fulla potentialen av sin konkurrensfördel med den kortaste rutten mellan Finland och Kontinentaleuropa.
– Vi lever med marknadsläget. Just nu är läget det här. Svaveldirektivet har en positiv inverkan på Hangö, den kanske är mindre än vad den annars skulle ha kunna varit men det är omöjligt att säga.
Ahlvik menar därför att Hangö behållit de fördelar som utstakades i den externa rapport hamnen och dess samarbetspartners presenterade år 2012.
– Bränslepriserna har inte hållit sig på den nivå man då räknade med. Nu är de inget jämfört med då man gjorde uträkningarna, men i grunden har inget förändrats.
Hamnen har redan fördelar
Rapporten från 2012 visade att Hangö skulle bli ett billigare alternativ då det gällde sjöresan efter att svaveldirektivet införts. Transporterna till land gjorde det ändå osäkert huruvida helheten blev förmånligare för transport- och exportföretagen.
Enligt Ahlvik har Hangö hamn redan vunnit på svaveldirektiven. Han menar att rederiet Finnlines antåg till Hangö, ett nytt rekordår på kommande och förbättrade tidtabeller i den nuvarande trafiken är tydliga tecken.
– Det har vi redan sett och det beror på många faktorer, våra tjänster, tidtabeller och kostnader men svaveldirektivet är säkert en del.
Han talar inte om att de lägre bränslekostnaderna skulle ha skjutit upp de förutsättningar Hangö skulle ha stått inför om läget skulle vara det man förväntade sig ännu för ett år sedan. Hangö hamn kan därför mer än väl fortsätta marknadsföra den korta sjövägen till övriga Europa, trots att kostnaderna för Östersjötrafiken ännu inte blivit så katastrofala som branschen befarade.
– Definitivt. Vi har alla förutsättningar för det, säger Ahlvik.
På sin hemsida marknadsför Hangö hamn sin konkurrensfördel i och med den korta vägen till Kontinentaleuropa och med motiveringen att svaveldirektivet höjer kostnaderna för sjöfarten.
Gasen diskuteras ännu
Men en framtid med högre bränslepriser kan enligt Ahlvik ändå ge Hangö ett ytterligare uppsving. I nuläget verkar priserna dock hållas låga. I slutet av maj meddelade nyhetsbyrån Bloomberg att priserna på olja troligtvis kommer att sjunka ytterligare, på grund av utbud och hyrorna för supertankers som flytande oljelager.
Men arbets- och näringsministeriet talar för snabba förändringar som kan gå båda vägarna.
− Situationen förändras hela tiden och påverkas av många variabler. Man bör komma ihåg att svaveldirektivets faktiska konsekvenser kommer att synas först senare, då man får en klarare bild av hur svavelregleringen inverkar på bland annat företagens och rederiernas långvariga fraktavtal, konstaterar tidigare näringsminister Jan Vapaavuori och tidigare trafikminister Paula Risikko i det pressmeddelande som följde på ministeriets färska rapport.
För framtiden tror Ahlvik ändå att Hangö kan få ytterligare fördelar då allt miljövänligare sjötransporter efterfrågas. Kopplat till det finns hamnens fortsatta hopp om att få en terminal för flytande naturgas till Hangöudd. Den planen och nyheten att en privat aktör var intresserad av en etablering presenterades redan 2012.
– Diskussioner kring den och i så fall Koverhar pågår fortfarande, men ingenting konkret har hänt. Det skulle självklart vara viktigt då den flytande naturgasen kommer vara framtidens fartygsbränsle. Då blir det avgörande var man bunkrar bränsle. Dessutom är den viktig för industrin, säger Ahlvik.