Små bryggerier samarbetar mer än konkurrerar
De små ölbryggerierna gynnar varandra, enligt Jari Leinonen vid Rekolan Panimo i Fiskars som i år ökat personalstyrkan från två till fyra anställda.
Han grundade bryggeriföretaget 2011 tillsammans med sin barndomskamrat Juha Kuronen och döpte det efter deras uppväxtort.
Följande år startade produktionen och 2013 började väggarna komma emot. Då flyttade de till Fiskars och den gamla knivfabriken.
Där bryggde de 80 000 liter öl i fjol.
Leinonen säger att företaget trivs bra i bruket. Företaget har förverkligat syftet med flytten, fått de ändamålsenliga utrymmen man önskat och kunnat växa.
– Andan är god och här finns så härligt många olika människor och typ av företag.
Vilken respons fick brukets eget jubileumsöl i fjol?
– Det har varit vårt mest sålda öl. Vi producerar och säljer det åtminstone ännu i år, sedan får vi se.
40 000 liter mer
Rekolan Panimos sortiment omfattar ett tiotal ölsorter. En del är säsongsprodukter, andra finns året om.
I januari anställde företaget en person till försäljningen och i maj en till produktionen som därmed kan växa.
I år är siktet inställt på 120 000 liter öl.
Välkomnar fler
De små bryggeriernas marknadsandel är försvinnande liten trots att de växer i både antal och kapacitet.
Nya bildas hela tiden och det går bra åtminstone för många av de befintliga.
– De senaste åren har det kommit tjugo nya små bryggerier och femtigränsen är sprängd, säger Leinonen.
Finns rum för fler
Leinonen tror på en snöbollseffekt som gynnar alla i branschen. Då en ort får ett eget bryggeri växer intresset för speciella ölsorter och invånarna börjar intressera sig för små bryggerier även på andra håll, till exempel då de turistar.
– Intresset ökar och det gynnar alla.
Hur ser du på att det kommer två nya bryggerier till Västnyland nu, ett till Lojo och ett till Svartå?
– Det är riktigt bra. Vi är inte konkurrenter, det finns rum för fler. Små bryggerier har mycket samarbete och kan bistå varandra och ta fram nya recept tillsammans.
Ett exempel på samarbete är mellan Rekolan Panimo och Hiisi Panimo i Jyväskylä. Bryggerierna har tillsammans tagit fram ölserien Kaksi kotia av belgisk typ, friskt kryddad med bland annat havtorn, pumpa, chili, körsbär och choklad.
Att samsas om sådana recept är ett sätt för bryggerierna att dela på risken.
Av kaksi kotia finns 880 flaskor i Alkos specialsortiment.
I övrigt har Rekolan Panimo etablerat två sorter i Alkos sortiment: Funky luomu och Munkintie.
Den förra är fruktig och gjord på ekologisk malt, ekologisk humle, vatten och belgisk jäst; den senare är a typen dubbelkloster och ofiltrerad, gjord på kornmalt, humle, sirap, vatten och jäst.
Öl som turistskatt?
Ölförbundet rf bekräftar det växande antalet bryggerier, över 50, som Leinonen nämner.
Föreningen representerar inte ölproducenter utan ölkonsumenter. Ordförande Heikki Kähkönen säger att föreningen vill se mer öl inom turismstrategi och utvecklingsprogram för matkultur. Han anser att lokala ölproducenter borde vara en del av varje strategi för närproducerad mat.
– Då man ytterligare tar i beaktande vår över tusen år gamla tradition med hembryggt öl tycker man att turistfolket borde inse vilken skatt här finns att utnyttja även internationellt, säger Kähkönen.