Cykelväg till Tenala inte aktuell
En cykelväg från Nestes korsning till Tenala kyrkby skulle bli kring 13 kilometer lång och kosta fyra till fem miljoner euro. En god idé, men för dyrt för staden.
I september i fjol lämnade fullmäktigeledamot Ulf Heimberg (SDP) in en motion om att utreda möjligheterna för en cykelväg mellan Österby och Tenala.
I motionen lyfter han fram att man i Tammerfors på 10 år fördubblat cyklingen och att man i Joensuu, årets cykelstad 2014, räknar med att kommuninvånarna tillryggalägger 18 procent av alla sträckor med cykel. I hela Finland är medeltalet kring 8 procent.
"Också Raseborg är medlem i Cykelkommunernas nätverk. Om vi i Raseborg vill satsa på en utveckling av cyklingen i staden, så skulle det vara bra att kunna satsa på byggandet av cykelvägar", skriver Heimberg.
- Finlands huvudvägar utgörs av riksvägar (vägnummer 1-29), stamvägar (nummer 40-98), regionalvägar (nummer 100-999) och förbindelsevägar (nummer 1 000-9 999).
- I vägnummersystemet år 1938 utgick riksvägarna nummer 1-7 från Helsingfors, 8-10 från Åbo, 11-12 från Tammerfors och 13-15 från Viborg.
- Europavägar, trafikmässigt betydande rutter, finns det sex stycken av i Finland: E4, E8, E12, E18, E63, E75.
- Medeldygnstrafiken på de Nyländska riksvägarna år 2013 var 13 902.
- Kilometerantalet för alla bilister på alla landsvägar under 2013 i Finland uppskattas till 36 miljarder 567 miljoner kilometer.
- Under 2013 skedde 2 745 personskadeolyckor i Finland. Av dessa var 178 dödsolyckor med sammanlagt 191 offer.
- Sydöstra Finland hade minst trafikolyckor under 2013 (174), Nyland mest (702).
Dyra kilometrar
Samhällstekniska nämnden konstaterar att en naturlig och tekniskt genomförbar plats för en gång- och cykeltrafikled mellan Österby och Tenala skulle vara vägkanten för stamväg 52 mellan Ekenäs och Salo.
För närvarande är NTM-centralen väghållare och byggandet av en gång- och cykeltrafikled vid vägkanten är en investering där NTM-centralen har beslutanderätten.
Beroende på strukturlösning och utrustning skulle ett dylikt projekt kosta mellan 300 000 och 400 000 euro per kilometer att genomföra, enligt beredningens grova kostnadskalkyl. Den totala kostnaden för cykelvägen skulle därmed landa på mellan fyra och fem miljoner euro.
– Jag har svårt att tänka mig att fullmäktige är beredda på att sticka in ett tilläggsanslag för förverkligandet av en cykelväg. Speciellt inte med tanke på att stadens årliga asfalteringsbudget är en miljon euro, säger samhällstekniska nämndens ordförande, Werner Orre (SFP).
Han menar ändå att tanken är bra och att de flesta säkerligen förhåller sig positivt till, och ser fördelarna med, en cykelväg. Men eftersom ekonomin inte tillåter investeringen i nuläget, måste man hoppas på framtiden.
Mera medel behövs
Samtidigt kämpar staden för att underhålla de befintliga vägarna. Just nu har Raseborg en reparationsskuld på 30 miljoner euro och man asfalterar kontinuerligt det man har råd med.
– Kostnaderna stiger dessutom för varje år som går. Det skulle åtminstone behövas ytterligare tre miljoner euro per år för att kunna lägga vägarna i skick, säger Orre.
Om en cykelväg till Tenala skulle genomföras som ett samprojekt mellan NTM-centralen och kommunen, vore kommunens andel kring 50 procent av totalkostnaderna, i detta fall mellan två och två och en halv miljoner euro.
Raseborgs tekniska direktör Jan Gröndahl anser ändå inte att en sådan satsning vore vettig:
– Staden måste definitivt först underhålla de befintliga vägarna, sköta om det som är mest akut, sedan krävs det en politisk diskussion om nya vägbyggen, säger han.
Gröndahl passar ändå på att påpeka att kostnadskalkylen ska ses som mycket grov och riktgivande. Ett slutligt pris beror på hur vägbygget konkurrensutsätts, inkorporering av kommunalteknik, bergssprängning, belysning och så vidare.
– Men i nuläget finns någon cykelväg längs med sträckan inte med i våra långtidsplaner, säger Gröndahl.
Andra prioriteringar
Enligt samhällstekniska nämnden är det inte troligt att NTM-centralen skulle investera i en cykelväg mellan Tenala och Österby under de närmaste åren. Men man medger att förslaget följer den tekniska centralens långsiktiga mål och kan lyftas fram vid kommande förhandlingarna med NTM-centralen.
– Diskussioner med NTM-centralen pågår kontinuerligt och i större projekt samarbetar alla kommuner från Esbo till Hangö för att ha större chans att driva ärenden framåt, säger Orre.
Västra Nylands åtta kommuner, Nylands NTM-central och Trafikverket har tillsammans utarbetat trafiksystemplanen för Västra Nyland. I planen har man sammanställt mål, riktlinjer och primära åtgärder för utvecklingen av trafiksystemet i regionen.
Just nu är de vägprojekten som prioriteras av NTM-centralen förbättrandet av servicenivån vid riksväg 1, 2 och 25 samt vid stamväg 50 och 51. I fråga om investeringar och regionala projekt för år 2015 har Raseborg tre projekt: två reparationer av broar och en förbättring av en vägstruktur. Det finns inga nybyggnadsobjekt.
I sitt utlåtande om planen för väghållning och trafik 2015-2018 lyfter Raseborg fram att tyngdpunkten i vägnätets utveckling ska ligga på att öka tryggheten längs hela riksväg 25 och stamväg 51.