Tider har införts vid broarna
Mellan givna klockslag på vardagsmorgnar och vardagseftermiddagar öppnas inte bron enkom för fritidsbåtar.
Ägare till segelbåtar och höga fritidsbåtar som vill passera Pojoviksbroarna har fått ytterligare en faktor att ta i beaktande.
Från och med den här båtsäsongen öppnas inte broarna enkom för fritidsbåtar under den värsta rusningstiden på Hangövägen. Under vardagar klockan 6.30–8 och 16–18 får båtarna snällt lov att vänta på sin tur, såvida de inte kan åka i kölvattnet efter till exempel ett fraktfartyg.
Broskötarna Leif Nummelin och Robert Söderlund säger att regeln tagits sakligt emot bland båtfolket.
I Åminnefors Motorbåtsklubb finns en handfull båtar med en sådan höjd att broarna måste öppnas för att de ska kunna ta sig förbi dem. Kommodoren Pertti Åkerfelts båt hör inte till dem – den ryms under broarna – men Åkerfelts uppfattning är ändå att broöppningen fungerat rätt väl ur båtförarnas synvinkel.
När det gäller de nya tiderna är han smått fundersam. Han påpekar att tågtrafiken efter klockan 18 kan bidra till att broarna i praktiken kan stå stängda i sammanlag upp till tre timmars tid.
"Låter rätt"
I vintras lämnade stadsfullmäktigeledamoten Ulf Heimberg (SDP) in en motion i vilken han önskar att staden börjar jobba för en smidigare trafik på bron. Problemet Heimberg vill åt är de köer som uppstår i biltrafiken då klaffbron öppnas, framför allt under rusningstid.
Heimberg föreslår att en tidtabell införs för fritidsbåtar och att man undviker att öppna bron under rusningstid – det vill säga i linje med det som nu införts.
– Det låter rätt, säger Heimberg när han får höra om de nya reglerna.
Heimberg påpekar att trafiken på riksväg 25 ytterligare kommer att öka. Han tror att båtfolket förstår och anpassar sig till den nya praxisen.
Heimbergs motion ska småningom behandlas i samhällstekniska nämnden.
Också båtar väntar
Isabella Alén som bor i Österby förhåller sig ganska neutral till de nya tiderna. Hon har inte upplevt det som ett problem att man som bilist eller fotgängare kan få vänta en stund då båtar passerar.
– Det är sådant man får ta, säger hon och konstaterar att det inte borde komma som en överraskning att bron är öppen ibland.
Christel Björk, likaså Österbybo, säger att hon kan se problematiken både ur bilistens och båtförarens sida.
De dagar bron öppnas flera gånger, även under rusningstid, kan det uppstå störande väntetider i biltrafiken, säger hon.
Samtidigt händer det att båtarna får vänta länge, närmast på grund av tågtrafiken. Det har hon upplevt då familjen tidigare hade sin båt förtöjd på norra sidan av bron. Att båten senare flyttades till södra sidan hade delvis med bron att göra.
– Jag tycker det skulle vara en fördel att ha givna tider då bron öppnas.
Christel Björk säger att de nya reglerna för broöppningen låter ok, bara alla berörda underrättas om dem.
Fördröjning
Bestämmelserna trädde egentligen i kraft redan för två år sedan, i maj 2013. Att de först nu omsätts i praktiken vid Pojoviksbron beror enligt arbetsplatschef Tom Eliasson på att budet inte hade gått ända fram.
– Jag vet inte var det brustit, säger Eliasson och berättar att det är NTM-centralen som beställer servicen av Destia, som sköter bron.
Bestämmelserna för kanaltrafiken ges i sin tur av Trafikministeriet.
Ingen skada är ändå skedd att bron under två säsonger öppnats smått extra. Särdeles många gånger handlar det ändå inte om, säger Eliasson.
Begränsningarna gäller inte yrkessjöfarten.