Taxiläget i Hangö oroar
På fredag går tilläggsansökningstiden för taxilicenser i Hangö ut. Ordförande Klas Öberg från Hangö Ula-Taxi hoppas att man får in åtminstone tre bilar till innan sommaren.
Taxiläget i Hangö har varit en het potatis under början av året i och med att sex bilar försvunnit från gatubilden av olika orsaker. Då det tidigare funnits femton bilar tillgängliga är man i dag nere i nio. Det är alldeles för få, tycker både Öberg och taxiföretagaren Jessica Holmberg.
Redaktionen har kontaktats av flera läsare som uttryckt sin irritation över både långa väntetider och helt och hållet uteblivna körningar. Att så här många bilar faller bort inom en så här kort tidsperiod är helt exceptionellt – något liknande har aldrig tidigare skett i Hangö.
– Vissa dagar, framför allt i början av veckan och vid vissa klockslag är det värre. Om alla bilar är ute på landsvägskörningar finns det inga bilar kvar för stadstrafiken. En bil sköter i princip pensionärernas körningar i staden och hjälper vid behov till med den övriga stadstrafiken, säger Öberg som kom in som ordförande för Hangö Ula-Taxi under våren
Holmberg påpekar att man i alla fall säkrat läget med Ekenäs så till vida att de vid behov kan hjälpa till med sjukhusresor.
– Men jag vet att det funnits stadskörningar i Hangö som inte blivit av på grund av för få bilar, säger hon.
FPA blir allt svårare
Det är delvis de långa, lönsamma och på en liten ort för taxiföretagarna livsviktiga av Folkpensionsanstalten ersatta sjukhuskörningarna som ligger bakom. I och med att också Nyland i december i fjol gick med i det nya systemet där beställningar för FPA-ersatta taxiresor skall ske centralt, försvann i praktiken möjligheten att anlita sin ”förtrogna” chaufför. Det här är ett problem främst för kunden, både för de som vill ha en bekant chaufför och de som behöver åka kortare sträckor inom staden då bilarna finns på annat håll.
– Det faktum att det finns så få taxibilar i Hangö tillspetsar situationen. Då femton bilar blivit nio, märks det nog. I gatubilden ser man i dag allt flera Ekenästaxin som har hand om returresorna från sjukhuset då Hangötaxina inte hinner sköta dem, påpekar Öberg.
Paradoxalt läge
Att det å ena sidan behövs flera taxibilar, men å andra sidan har varit svårt att få det hela att gå ihop ekonomiskt med den tidigare mängden bilar är något av en paradox.
– Det stämmer. Vi skulle behöva flera bilar, men samtidigt är intresset knappast skyhögt att ansöka om taxilicens då man sett att sex stycken bilar försvunnit på grund av konkurs eller andra orsaker, säger Öberg.
En hugad, blivande taxichaufför kanske funderar både en och två gånger innan hen lämnar in sin ansökan. Det är nämligen inte alls gratis att ansöka om licens – summan på 350 euro betalar man oberoende om licens beviljas eller om man får avslag. Att skattelättnaderna för anskaffandet av nya bilar dessutom sjunkit ökar inte heller på intresset.
– Vi har försökt motivera framför allt tidigare drängar att söka licens, men det verkar inte finnas något större intresse hos dem. Vad jag känner till kommer ingen av dem att lämna in en ansökan, men några nuvarande företagare ser ut att ansöka om flera licenser, säger Öberg.
Lång process kort
Det är Hangö Ula-Taxi som ligger bakom tilläggsansökningsperioden, i och med att de uppbackade av Västra Nylands taxibilister varit i kontakt med närings-, trafik- och miljöcentralen som beviljar taxilicenserna.
Vanligtvis ansöker man om eventuella lediga taxilicenser för följande år på hösten, då brukar behandlingstiden ligga på två-tre månader. Nu är det dock meningen att processen skall gå mycket snabbare. Besked är att vänta redan i slutet av maj – men en ny bil är knappast i trafik följande dag.
– Efter det återstår ännu att skaffa bilen, installera taximätare med mera. Realistiskt sett kan de nya bilarna vara i trafik tidigast kring midsommar, tror Öberg.
Holmberg hoppas på förstärkningar allra senast till juli. Annars blir sommaren jobbig.
Tolv kunde vara rätt
Öberg ser 12 bilar som en rätt optimal siffra för Hangös del. Det skulle innebära tre nya bilar innan sommaren.
– Jag litar på att det kommer in minst tre ansökningar, säger han.
Holmberg är inne på samma linje. Hon har sedan flera år tillbaka en anställd chaufför, en s.k. dräng. Jobb har det funnits helt tillräckligt, inte minst med tanke på att nattdejoureringen också tillkommer. Sju nätter i veckan fördelat på nio bilar betyder att det blir rätt mycket vakande.
– De flesta skulle säkert mer än gärna avskaffa nattdejoureringen under de mindre lönsamma årstiderna. Någon skall hela tiden finnas i beredskap trots att det kanske blir bara en enda resa under natten, säger Öberg.
Samtidigt påpekar Holmberg och Öberg att taxianvändandet överlag har minskat den senaste tiden. Då tiderna är dåliga, märks det direkt hos taxina. Väder och vind spelar likaså in.
– Dåligt väder på sommaren gör kanske att folk är mer benägna att beställa en taxi, men å andra sidan är det färre folk i farten vid dåligt väder, säger Öberg.
Trots att det inte alltid är så tacksamt att köra taxi i Hangö i dagsläget vill Holmberg ändå lyfta på hatten för de som verkligen orkar.
– Det är otacksamt att tvingas ta emot skäll trots att man gjort det bästa man kunnat i ett dåligt läge. Men så är det i servicebranschen ibland, säger hon.