Hamnen förbereder expansion
I det första skedet av Hangö hamns omfattande utvidgningsplaner siktar man på ett par hektar nya lagringsplaner. Först väntar miljölov, muddring och utfyllnad.
I enlighet med den nya detaljplanen ska hamnbolaget utvidga huvudhamnen, Västra hamnen, söderut. Utvidgningen kräver att havet söder om den historiska vågbrytaren fylls ut av stora mängder jordmassor. Dem får hamnen nu lägligt från muddringen av farleden till och hamnbassängen i Yttre hamnen.
– Därifrån får vi runt 100 000 kubikmeter. Det fyller åtminstone delvis ut vad vi behöver i Västra hamnen, säger Björn Peltonen, teknisk chef vid hamnbolaget.
Ekonomisk lösning
Projektstarten väntar nu på att två miljölov ska godkännas av Regionförvaltningsverket. För Yttre hamnen har hamnbolaget med Trafikverket i februari sökt om ett gemensamt muddringslov. Staten står för muddringen av farleden och har reserverat en miljon euro för projektet.
För att få fylla ut havet söder om Västra hamnen har hamnbolaget sökt om lov för en vecka sedan.
– Det gamla miljölovet tillåter inte sådana mängder som vi nu behöver, säger Peltonen.
Hamnen har redan tidigare fyllt ut till en del men nu blir mängderna avsevärt mycket större. Detaljplanen som möjliggör utvidgningen godkändes av stadsfullmäktige 2013 och trädde i kraft i år. Att använda egna muddringsmassor för utvidgningen nämns redan i den.
– Tanken är att vi inte ska köpa något. Det finns sprängsten, sand och morän att använda. Det har vi gjort redan tidigare i stället för att dumpa det ute till havs, säger Peltonen.
Massorna dumpas i havet längs med så gott som hela vågbrytaren och Peltonen räknar med att den nya strandkanten kommer att flyttas 50 meter ut i havet.
Säkerhet och utrymme
Siktet är ändå inställt på de hela 300 meter som den nya detaljplanen godkänner och de två tilläggskajerna för större fartyg den möjliggör. Helhetsprojektet är preliminärt planerat fram till 2030. Den första utvidgningen siktar på 2020.
– Men vi behöver markyta redan nu. Dessutom handlar det om en säkerhetsrisk då hamnområdet i dag är så smalt på stället, säger Peltonen.
För att få ett bredare hamnområde mellan Drottningberg och Engelska magasinet skulle vågbrytaren då flyttas söderut och vägen till Smörmagasinet söder om vågbrytaren. Det kan ske inom kort. De stora planerna är däremot mera fjärran.
– Det är ett mycket längre projekt, säger Peltonen.
Lång väg till 2030
Hamnbolagets vd Anders Ahlvik intygar att man just nu fokuserar på det första skedet.
– Efter hand som vi får eget material fyller vi på. Vi får också se vad hamnen i Koverhar medför.
Hamnens planer påverkas också av Engelska magasinet som i väntan på ett domstolsavgörande om rivning eller bevarande har uteslutits ur detaljplanen. Hamnen vill riva magasinet för att kunna använda den närliggande kajen effektivare och få mera lagringsutrymme.
I planen nämns också en flytt av utsiktstornet på Drottningbergs västra ända mot sydöst och Östra hamnen. På det sättet kan hamnen skapa ett mera enhetligt hamnområde.
Planerna på tilläggskajer för både last- och kryssningsfartyg fram till 2030 är mera fjärran.
– Några konkreta planer finns ännu inte, säger Ahlvik.