Pragmatisk hållning till skolpusslet
Rektorer kommenterar diplomatiskt förslaget att flytta Virkby skola till campus vid Källhagsvägen. Elever undrar hur alla ska få rum och är lite fundersamma över att ha både låg- och högstadieelever under samma tak.
Lågstadieelever i samma komplex som högstadie- och gymnasieelever?
Varför inte, tanken känns inte så främmande, konstaterar Victor Heerman som går på nian i Källhagens skola.
– Jag undrar mera var de skulle rymmas, säger han.
I veckan kom svenska sektionen som hör till nämnden för fostran och utbildning fram till en modell för hur det svenska skolnätet kunde se ut i Lojo (se VN 24.4). Bakgrunden är att väggarna kommit emot när det gäller de lägre klasserna i grundskolan.
Som en väsentlig del i pusslet föreslås att Virkby skola med klasserna 1–6 flyttar till Källhagens skola, det vill säga till den helhet där också Virkby gymnasium verkar.
Hanna Malmstén som går på nian gillar inte idén.
– De ryms inte, här är aningen trångt redan nu, säger hon och uttrycker samtidigt en oro för att de yngsta eleverna skulle ta modell av de äldsta när det gäller dåliga vanor.
Själv gick hon sin lågstadietid i Bemböle skola i Esbo och säger att hon då inte skulle ha velat gå i samma skola som högstadieelever.
Skeptiska
Axel Valtari och Gustav Nyholm som studerar på tvåan i gymnasiet är också smått skeptiska till att låta de yngsta i grundskolan dela byggnad med de äldsta. De befarar att de yngre lär sig dåliga exempel av de äldre, och samtidigt är de fundersamma över utrymmesfrågan.
– Trångt skulle det bli, säger Axel Valtari.
Positivt problem
Rektorerna i skolkomplexet, Monica Lemberg i Källhagens skola och Ulrica Karell i gymnasiet, konstaterar att det i grunden är ett positivt problem som måste lösas. Det handlar om en tillströmning till de svenska skolorna, säger de.
– Vi inser vår roll i pusslet, att få det att gå ihop, säger Monica Lemberg.
Varken hon eller Ulrica Karell har något principiellt emot att även yngre elever flyttar in i helheten, där eftermiddagsverksamheten redan i dag verkar.
Däremot efterlyser de ordentliga utredningar kring behov och utrymme. Ett av kraven för att en flytt ska få grönt ljus är mycket riktigt att kartläggningarna visar att högstadiet och gymnasiet inte påverkas negativt i någon högre grad och att det hittas ändamålsenliga utrymmen för lågstadiet.
Monica Lemberg utesluter inte att Virkby skola får rum, men hon säger att det är väldigt svårt att ta ställning till flytten innan alla tre skolors behov utretts grundligt.
Tillräcklig volym?
Många faktorer ska tas med. Till exempel gäller det att räkna undervisningsgrupper, inte endast klasser, påpekar Lemberg och Karell.
Därtill ska olika bestämmelser om användningen av fastigheter tas i beaktande, till exempel antalet toaletter och kvaliteten och volymen på inomhusluften. Även om det skulle finnas tillräckligt med golvyta för alla tre skolor räcker nödvändigtvis inte kubikmetrarna till, sammanfattar Ulrica Karell.
Monica Lemberg understryker att också Ingå och Sjundeå måste höras, eftersom de två kommunerna har många elever i skolorna, som de även hjälpt till att renovera.
Anrika byggnader
Vi förflyttar oss till det andra svenska skolområdet i Virkby. Här träffar vi Birgitta Lönn, som är rektor för Virkby skola.
Lågstadieskolan delar gård med daghemmet Petter och gruppfamiljehemmet Lilla My, som verkar i det äldre och sirliga trähus i vilket svenska skolan fungerade innan den på 1950-talet flyttade in i sitt nuvarande tvåvånings stenhus, som byggts enkom för skolan.
Här går i dag kring 60 elever, ett antal som hållits rätt konstant genom åren även om storleken på klasserna kan variera kraftigt.
– Just nu har vi en årskurs med 4 elever och en med 19, säger Birgitta Lönn.
Hela huset används
Byggnaden har kvar sin anda och Birgitta Lönn säger att den upplevs som både mysig och trevlig. I dag används hela huset av skolan, även den del av fastigheten som ursprungligen bestod av personalbostäder.
– Här finns fina utrymmen, men hälften av huset är inte byggt som skolbyggnad, berättar Birgitta Lönn när hon visar runt.
Många av rummen är rätt små och då innerväggarna i stor utsträckning hör till de bärande konstruktionerna är möjligheterna begränsade att slå ut väggar för att skapa större salar och klassrum.
Det har blivit trångt i skolan. Årskurserna 1–6 skulle rymmas väl, men då även förskolan flyttade in börjar bristen på utrymme kännas, säger Lönn.
Potentialen att ta emot ytterligare elever har ätits upp. Trångboddheten kan heller inte lösas med en tillbyggnad av något slag på gården, eftersom gårdsmiljön är skyddad.
Ser ingen stor fördel
Eleverna i Virkby skola använder redan i dag slöjd- och gymnastiksalen i Källhagens skola.
Praktiska frågor som till exempel olika rasttider för de yngre och de äldre går att ordna ifall hela skolan skulle flytta enligt den modell som svenska sektionen nyss lade fram, säger Birgitta Lönn.
– Det är ett förslag bland många, men pedagogiskt ser jag ingen jättestor fördel med att flytta Virkby skola till Källhagen.
Lönn föredrar en modell där de yngre eleverna går i en egen byggnad, som i dag. Flyttas skolan uppfylls heller inte det tidigare målet inom staden att samla daghemmen och lågstadieklasserna i samma helhet, säger hon.
Visst antal behövs
Ett förslag för att lösa trångboddheten i de två svenska lågstadieskolorna i Lojo har varit att flytta årskurserna fem och sex till Källhagens skola. Birgitta Lönn som också är rektor för Solbrinkens skola i Lojo centrum är nöjd att den idén skjutits åt sidan, i varje fall i nuläget.
– Flyttar femmorna och sexorna ut blir de resterande enheterna så små att vi får problem att ordna till exempel specialundervisning. Det behövs en viss massa för att allt ska fungera bra.
Lönn säger att två fullvärdiga svenska lågstadieskolor i staden bäst betjänar både barnen och familjerna. Som alternativ till att flytta klasser eller hela skolor ser hon hellre en flexiblare gräns när det gäller skolorna elevupptagningsområden.
Hon konstaterar att den omfattande skolutredningen i staden har ekonomiska förtecken – ett godtagbart skäl i sig att se över skolnätet, säger hon – men att den pedagogiska biten inte lyfts fram. Som rektor och representant för skolorna ser hon det som viktigt att också värna om undervisningsmiljön.
- I Lojo finns 32 skolor som ger undervisning på grundskolnivå. I skolorna går sammanlagt 5 521 elever det här läsåret - 3 318 elever i årskurserna 1–6, 2 137 elever i åk 7–9 och 66 elever i en specialskola.
- Tre av grundskolorna är svenska, nämligen Solbrinkens skola och Virkby skola med åk 1–6 vardera samt Källhagens skola med åk 7–9.
- Solbrinken och Virkby skola har vardera kring 60 elever och 5 lärare. Källhagen har 251 elever och 25 lärare.
- I Virkby gymnasium går 90 elever. Skolan har 17 lärare, av vilka merparten undervisar även i Källhagens skola.
- Av eleverna i Källhagen bor 126 i Ingå, 67 i Lojo, 42 i Sjundeå och 13 i Vichtis. Av gymnasieeleverna bor 42 i Lojo, 34 i Ingå och 13 i Sjundeå.