Mikaelskolan vill minimera strålning
Mikaelskolan stänger av trådlösa nätverket i lågstadiebyggnaden och minimerar dess effekt i högstadiebyggnaden. Användningen av mobiltelefoner får ske inom begränsade ramar.
Lite mera användning av datorer i undervisningen och djupare introduktion i informationsteknologi.
Det önskemålet har både Mineha Westerlund och Lukas Forsberg visavi bruket av datorer i framtiden i Mikaelskolan i Ekenäs, där de går i nionde klassen.
Båda lämnar skolan efter den här terminen med siktet inställt på vidare studier i gymnasium – och går allt som man tänkt sig i Mikaelskolan så kommer också användningen av datorer att sakta öka i undervisningen i högstadieklasserna, precis som Mineha och Lukas hoppas för kommande generationer.
Målet är att redan till hösten skaffa en uppsättning bärbara datorer för högstadieelevernas behov, säger Filip Graeffe, styrelseordförande för föräldraföreningen som upprätthåller skolan.
– Jag har ökat användningen av datorer i min undervisning i högstadiet, säger Thomas Metzner som är skolans rektor.
Stängs i lågstadiebyggnaden
Den här utvecklingen sker parallellt med att skolan medvetet gått in för att minimera strålningen i byggnaderna och i hela skolområdet. Det handlar om den strålning som kommer från användningen av mobiltelefoner och trådlösa nätverk för telefoner, datorer och läsplattor.
I veckan fattade föräldraföreningen ett beslut om att det trådlösa nätverket helt stängs i lågstadiebyggnaden och att det används på minsta möjliga effekt – 25 procent av styrkan – i högstadiebyggnaden.
Samtidigt påminner föreningen om att eleverna inte får använda mobiltelefoner i lågstadiebyggnaden och att smarttelefonerna i övrigt inte får vara kopplade så att de delar sitt eget nätabonnemang.
– Vi försöker minimera totalstrålningen med de åtgärder som är möjliga att göra, säger Filip Graeffe.
Stör inte längre
Redan i höstas beslöt lärarkollegiet att eleverna i högstadieklasserna får använda sina smarttelefoner endast inom ramarna för undervisningen. Thomas Metzner berättar att problematiken aktualiserades då högstadiebyggnaden och dess trådlösa nätverk togs i användning.
– På hösten hade användningen av mobiltelefoner tagit överhand, säger Metzner.
Enligt honom har eleverna följt de nya reglerna så att störande användning av mobiltelefoner inte längre utgör ett problem.
Föräldrainitiativ
Beslutet att åtgärda strålningen bygger på ett föräldrainitiativ, berättar Filip Graeffe. Som bakgrund hänvisas till att världshälsoorganisationen WHO gått ut med budskapet att man för säkerhets skull bör undvika att utsätta barn för strålning från mobiltelefoner och trådlösa nätverk, eftersom det inte är säkert att strålningen är riskfri.
– Så länge det inte finns bevis för att den är ofarligt ska man vara försiktig.
– Vi tar det säkra före det osäkra, säger Graeffe.
När det gäller högstadiebyggnaden säger han att det trådlösa nätets minsta effekt räcker till för de behov som finns.
I huset finns i dag två bordsdatorer för elevbruk, men i klassrummen finns inte inbyggd teknik för ett omfattande kabelbaserat nät. Därför är det trådlösa datorer som högstadieeleverna kommer att få använda sig av.
Eftersom datoranvändningen ändå kommer att vara begränsad är det inte ändamålsenligt att börja dra kablar i klasserna, säger Graeffe.
Balansgång
Thomas Metzner och Filip Graeffe säger att det aktuella beslutet inte innebär ett totalförbud mot läsplattor heller i lågstadiet. Den trådlösa tekniken finns kvar och kan även användas vid behov.
– Inte ser vi så stora risker att vi inte skulle våga koppla på för en förmiddag, säger Metzner som också lämnar möjligheten öppen att skolan i framtiden slår på nätet för mer dagligt bruk.
– Vår verklighet ändras hela tiden, säger han och konstaterar att allt utvecklas i sådan takt att det inte lönar sig att cementera sina åsikter.
Den aktuella strategin kallar han för en god kompromiss.
Andra färdigheter
När det gäller pedagogiken är riktlinjerna ändå klara, säger Metzner: Datorerna behövs inte i undervisningen bland de yngsta.
– De digitala verktygen kommer tillräckligt tidigt emot ändå.
Metzner säger att eleverna i stället utvecklar andra färdigheter, som de har nytta av både i skolan och i framtiden.
När eleverna lämnar Mikaelskolan efter klass nio ska de ändå inte ligga efter i datorkunskap i jämförelse med elever från andra skolor, säger Metzner. Just därför kommer undervisningen i och användningen av ny teknik att öka bland de äldre eleverna, säger han.
Filip Graeffe är inne på samma linje. Det är totalstrålningen skolan minskar, inte kunskapen, säger han.
Både Metzner och Graeffe önskar mer forskning och diskussion om strålningen. Framför allt när det gäller användningen av mobiltelefoner är debatten till exempel i Tyskland mycket livligare än här, säger Metzner.