På olika spår i fråga om järnvägen
Joona Räsänen ser många fördelar med en ny järnvägssträckning mellan Esbo och Salo. Thomas Blomqvist skulle helst begrava hela projektet och vill att staten i stället satsar på befintliga trafikleder.
Ekonomin och sysselsättningen.
För riksdagskandidaterna Joona Räsänen, SDP, och Thomas Blomqvist, SFP, råder det inget tvivel om vilket problemkomplex som är det viktigaste i det stundande riksdagsvalet.
Överst ligger frågan om landets finanser och hur de kunde stärkas.
Företagsamheten borde gynnas och här finns det säkert orsak att gallra i byråkratin, säger Räsänen. Ekonomin kan också stödas genom offentliga investeringar till exempel i ny infrastruktur, säger han.
– Det lönar sig också att satsa på utbildning.
– Frågan är om vi får exporten att börja löpa igen.
Thomas Blomqvist ansluter sig till Räsänens analys och botemedel.
– Det viktigaste är att vi får fler arbetsplatser i Finland.
– Ett problem är att vi har svårt att konkurrera, för vi har för höga kostnader, säger Blomqvist som efterlyser större flexibilitet på arbetsmarknaden och betonar vikten av fungerande transporter.
Mer pengar, inte upprustning
Borde Finland rusta upp militärt?
Enligt Blomqvist råder det på parlamentarisk nivå en stor enighet om att försvaret borde få mera pengar för att behålla sin kapacitet och förmåga. Han säger att anslagen successivt borde stiga så att de når storleken 150 miljoner euro mer per år än i dag.
– Det är inte samma sak som att rusta upp. Det handlar om att ge försvaret tilläggsresurser så att det ska hålla sin nuvarande nivå.
Joona Räsänen konstaterar att vår försvarsförmåga bygger på de egna styrkorna och han säger att den breda politiska viljan att hålla försvaret i skick är en klar och välkommen signal utåt.
Blomqvist och Räsänen är överens om att det även kan behövas extra pengar för att förnya delar av stridskrafterna.
– Vi får ändå inte ge den bilden att vi aktivt håller på att rusta upp. Det handlar inte om det. Vill man modernisera, krävs det resurser, säger Räsänen.
Vill ha ny linje
När det gäller den tilltänkta nya järnvägslinjen mellan Esbo och Salo genom Lojo står de två politikerna definitivt på varsin sida av banvallen.
– Med tanke på framtiden skulle den nya banan vara en vettig lösning. Den skulle stödja området och också hela den västliga tillväxtkorridoren.
Joona Räsänen säger att befolkningen i landet fortsätter att koncentreras bland annat till huvudstadsregionen, vilket kräver vettiga lösningar för både boende och trafiken. Därför behövs det olika stråk för tillväxten, bland annat ett i Esbo längs vilket en ny järnväg även skulle löpa.
Räsänen säger att järnvägsdragningen kunde förverkligas i två etapper. Först byggs lokaltrafiken ut med en linje till Nummela och ett stickspår till Lojo. I fas två byggs järnvägen sedan vidare till Salo.
Räsänen säger att det finns goda förutsättningar att få europeisk finansiering för den nya linjen och han hoppas att Finland nu fattar ett principbeslut om att den ska förverkligas.
Vill rusta upp den gamla
Ett avgörande i den här riktningen är inget Blomqvist vill höra talas om.
– Under nästa regeringsperiod borde man förbinda sig att förbättra kustbanan och glömma det här med en helt ny bana, säger han och konstaterar att det är med andra sätt som trafik- och de övriga problemen i huvudstadsregionen ska lösas.
Blomqvist säger att det inte finns ett tillräckligt befolkningsunderlag för en ny dragning, som enligt honom skulle bli en mycket olönsam satsning.
Prislappen är cirka 2,4 miljarder euro för det ackumulerade behovet av att reparera de befintliga vägarna och järnvägsspåren i Finland, säger Blomqvist.
– Det akuta behovet är 1,3 miljarder. Vårt spår- och vägnät har förfallit.
– Jag skulle vara jätteförvånad om en majoritet i riksdagen skulle vara beredda att satsa 1,5 miljarder på en ny sträckning, då vi redan har en bana.
– Vi ska förbättra kustbanan och ge den dubbla spår.
Frigör kapacitet
Blomqvist kan gott tänka sig en lokaltrafiksbana mellan Lojo och Esbo, men han köper inte argumentet att samma sträckning även kan användas för snabbtåg och godståg.
– Det krävs en helt annan typ av banor för sådan trafik.
Räsänen säger att banan från början skulle byggas för alla former av trafik. Enligt honom skulle den nya linjen frigöra kapacitet på kustbanan, vilket i sin tur skulle gynna trafiken också på den.
Hur ser er favoritregering ut?
– Det är en som har ett regeringsprogram som ligger så nära som möjligt det som partiet står för, säger Thomas Blomqvist.
Joona Räsänen önskar att regeringens två ledande partier har ett tillräckligt stort parlamentariskt stöd.
– Vi har sett vad det leder till då de inte har det. Men mera beror allt ändå på ledarskapet och inte på antalet partier i regeringen. Statsministern ska kunna leda landet på ett bra sätt, säger han.
Blomqvist hoppas att Centern, Samlingspartiet och SDP blir de tre största partierna, så att en regeringsstomme kan bildas av två av dem.
– SFP har inte problem i någon av de konstellationerna, säger han.
Räsänen konstaterar att Centern ser ut att finnas med i alla uppsättningar. Han hoppas att det i den kommande regeringen finns partier som inte vänder Nyland ryggen.
- Ålder: 50 år
- Parti: Svenska folkpartiet
- Bor: i Tenala i Raseborg, leder stadsfullmäktige i hemstaden
- Gör: riksdagsledamot
- Ålder: 28 år
- Parti: Socialdemokraterna
- Bor: i centrala Lojo, leder stadsfullmäktige i hemstaden
- Gör: Ordförande för Socialdemokratiska ungdomar