Ekotratten är första biten i plastbranschens Spotify
På Plastex i Lojo har man tagit den gamla devisen om att kunden vet bäst till en ny nivå. Här ska produkterna i framtiden bygga på kundens idéer.
Ett snart 80-årigt familjeföretag i fjärde generation med hundratals produkter i sortimentet är i ett lite udda läge. Samtidigt som det finns ett behov av att förnya sig, finns det en ständig efterfrågan också på de gamla produkterna (som till exempel det orange öskaret som sägs vara tillräckligt hållbart för att ha ihjäl en gädda med eller vattenkannan med den långa pipen som många säkert minns från sin barndom).
Plastex i Lojo har valt att ta kunderna med i produktutvecklingsprocessen. Dick ”Daje” Wikström var först ut. Hans uppfinning ekotratten, eller dajetratten som den också kallas, finns redan i butikerna. Wikströms produkt är en anpassningsbar bränsletratt. Den har en rund kåpa upptill som hindrar bränslet från att stänka omkring men också ångorna från att träffa dig i ansiktet.
”Den rätta vägen”
Dick Wikström kallar sig för sporadisk uppfinnare. Han är pensionerad byggmästare men en ivrig seglare och båtmänniska. Han har sin sommarstuga i yttre skärgården norr om Jurmo. Det finns inga tankställen i närheten så han brukar hälla bränsle i sin Minor 800 från 30-liters dunkar.
– Det störde mig att det alltid stänkte bränsle i havet när jag tankade båten.
Wikström byggde först en egen variant som fungerade men inte var speciellt vacker att se på. Eftersom hans kompisar visade intresse till och med för prototypen insåg Wikström att tratten kan ha en framtid. Därför tog han kontakt med Plastex. Där satte man Wikström att samarbeta med Netta Korhonen som studerat industriell design vid Aalto-universitetet. I formgivarkretsar talar man om co-design när flera personer tillsammans arbetar fram en produkt.
– Det här är den rätta vägen att gå. De bästa idéerna föds där produkterna används. Användarna är med i processen hela tiden och alla som är involverade är motiverade att göra ett bra jobb. Dessutom behöver vi inte hitta på en story för marknadsföringen. Vi har en redan, säger Korhonen.
Under den ett och ett halvt-åriga processen med dajetratten, som Plastex ser som sitt pilotprojekt, besökte Wikström fabriken ett flertal gånger.
– Det var intressant. Jag ville ha ännu fler finesser på tratten men killarna från produktionen informerade mig om vad som är möjligt att tillverka. Så jag har lärt mig mycket och fått nya kompisar på köpet.
Pånyttfödelse med några klick
Ekotratten är ett bra exempel på Plastex nya strategi: att få idéer av sina kunder.
– Tekniken ger nya möjligheter. Alla talar om sociala medier i dag. De kan också tillämpas inom industrin. Nu kan vi till exempel ställa frågorna direkt till våra kunder. De är experterna, säger marknadsföringschef Arto Ant-Wuorinen.
Gräsrotsfinansiering är en annan aspekt som är lätt att genomföra med nätets hjälp.
Plastex har också anammat klustertänkandet. I en del av fabriken som inte längre används kommer ett femtontal utomstående företag att få hyra in sig. Detta koncept kallar man för Den kreativa ekonomins fabrik (Luovan talouden tehdas).
– Våra ledord är finländskt arbete, finländsk design och finländska konsumenter, säger vd Lauri Ant-Wuorinen.
I höst kommer Plastex att ordna verkstäder där kunder och formgivare strålar samman.
Hyresvärden hoppas att de nya hyresgästerna ska ha nytta av varandra. För sin egen del drömmer Plastex om att digitalisera alla sina produkter så att man kan reproducera vilken som helst av dem bara med hjälp av en 3D-printer.
– Då skulle vi kunna ta de gamla produkterna i nyproduktion. Vi skulle vara som plastbranschens Spotify, säger bröderna Ant-Wuorinen.