VR tycker 200 km i timmen räcker
Nya tåg och nya, raka spår behövs för tåg som kör 300 kilometer i timmen. Åtminstone VR tycker det är onödigt. Att få upp hastigheterna till 200 km/h räcker mer än väl, säger Otto Lehtipuu på VR.
Kustbanan mellan Helsingfors och Åbo går inte att med bygga om till en höghastighetsbana där supersnabba tåg susar fram i 300 km i timmen. Sådana spår ska vara så raka som möjligt, med vida kurvor.
Kustbanan är slingrig, går genom trånga tunnlar där tågen måste sakta farten, har plankorsningar och behöver dessutom flera mötesplatser med två spår.
Men att satsa på en ny, kortare bana från Esbo via Lojo till Salo är inte något som statsjärnvägarna VR applåderar. Åtminstone inte om den är avsedd för höghastighetståg som kör 300 km i timmen.
Otto Lehtipuu, VR:s direktör för samhällsrelationer och miljö, konstaterar att VR nyligen skaffat och beställt nya tåg, som man tänkt använda de närmaste decennierna. Dessa tåg lämpar sig inte för 300 km/h men nog för 200 km/h.
Det är få rutter i Finland där man i dag kommer upp till 200 km/h. Rutten Helsingfors-Seinäjoki är en, Helsingfors-St Petersburg en annan. Allra snabbast kan tågen mellan Kervo och Lahtis köra, 220 km/h. På kustbanan går tågen på vissa ställen 180–200 km/h men ofta långsammare.
Lehtipuu konstaterar att om man får upp hastigheterna till 200 km/h mellan landskapens stora städer skulle det vara en förbättring av nuläget.
– Det är VR:s nuvarande mål, säger Lehtipuu.
Bra slogan men ...
Alternativet att dra en helt ny och kortare bana från Esbo till Salo, den så kallade ESA-banan, dyker upp med jämna mellanrum.
Åbo stöder idén, Esbo och Lojo likaså.
– ”Tunnin juna” (entimmeståget) är en bra slogan men i praktiken handlar det om en och en halvtimmes-tåget, säger Lehtipuu.
Enligt honom består tågplanerna mellan Helsingfors och Åbo i praktiken av två olika alternativ. Det ena är att bygga en kortare bana mellan Esbo och Salo, via Lojo. Det andra alternativet är att satsa på en helt ny bana för höghastighetståg, hela vägen mellan Helsingfors och Åbo.
– Med de tåg vi har i dag kan restiden förkortas från knappa två timmar till en och en halv timme. Inte mer.
Lehtipuu säger att politikerna avgör vad man satsar på – en kortare bana via Lojo eller en förbättrad kustbana.
Han vill inte gå in på kostnader, men konstaterar att det är en dålig affär för VR att köpa höghastighetståg som bara kan köra fram och tillbaka på en enda linje.
Han jämför med flygbolagen som strävar mot att ha en så enhetlig flotta som möjligt.
– De köper inte ett plan här och ett plan där.
Stora, oklara kostnader
I dag ansvarar statsbolaget VR för att köpa tåg medan Trafikverket ansvarar för att bygga tågbanorna. Att investera i en ny bana är dyrt.
Hur dyrt har ingen gett något exakt svar på. Summan en miljard euro har förekommit i diskussionerna.
Kari Ruohonen, överdirektör på Trafikverket, har tidigare varit investeringsdirektör på Banförvaltningscentralen. Han vill inte ge någon prislapp på vad det kostar att bygga järnvägar som klarar tåg med 200 km/h och spår som tål 300 km/h.
Ruohonen nöjer sig med att säga att prisskillnaden inte är så stor. Precis som Lehtipuu pekar han på att dagens banor inte klarar de snabbaste höghastighetstågen.
– Det största problemet är att nästan hela sträckan mellan Esbo och Åbo behöver ett nytt spår om man vill ha högre hastigheter.
Ruohonen tillägger att det är mindre än 200 kilometer mellan Helsingfors och Åbo. Vill man ha ett tåg som klarar sträckan på en timme är det ifrågasatt att tidtabellen håller om tåget stannar i Esbo, Lojo och Salo. Att bromsa in vid stationerna och accelerera igen tar tid.
Frågan om snabbare tåg mellan Helsingfors och Åbo har undersökts, och undersökts. Ruohonen hänvisar till en utredning som Kommunikationsministeriet gjorde 2006, då ESA-banan senast var aktuell på allvar.
Nu ska Trafikverket göra en ny utredning. Men det handlar inte bara om att kopiera den senaste versionen. Den här gången tittar man på all trafik mellan Helsingfors och Åbo. Arbetet borde vara klart i september i år.
På frågan om varför höghastighetståget dyker upp gång på gång svarar Ruohonen att han tror man jämför med läget i Centraleuropa. Där går snabba tåg mellan de stora städerna, som har miljontals invånare. Sådana folkmängder har Finland inte.
Kustbanan hade omkring 1,2 miljoner passagerare på sträckan Helsingfors–Åbo år 2013. Den mest trafikerade linjen var Helsingfors–Tammerfors med 4,5 miljoner passagerare 2013. En förklaring till att passagerarmängderna är större mot Tammerfors är att tåg på väg norrut och österut går via Tammerfors.
- Det finns tåg som kör 300 km/h eller ännu fortare, de går bland annat på rutten Barcelona–Madrid i Spanien och mellan Paris och Strasbourg i Frankrike, samt i Japan och i Kina.
- Tågen görs bland annat av franska Alstom, spanska CAF och Talgo, kanadensiska Bombardier, tyska Siemens, sydkoreanska Hyundai Rotem och kinesiska Sifang, Tangshan och Changchun.
- De här tågen kör på spår med en smalare bredd än de vi har i Finland.