Sparåtgärder leder till ännu färre turer
Kommunens tjänstemän och HRT menar att de gjort allt i sin makt för att få till stånd smidig kollektivtrafik för skolskjutsar. Ekonomin sätter ändå stopp för hur mycket som ännu kan förbättras.
– Att återgå till trafiken som den var förr är inget alternativ. Kollektivtrafiklagen stipulerar att trafiken måste ordnas på annat sätt än tidigare. Finjusteringar är möjliga, men ekonomin sätter gränser för hur mycket som kan göras. Vi har till exempel inte råd att lägga till turer, som jag vet att önskas på många håll, säger Ylva Wahlström, trafikplanerare i Kyrkslätt.
Det är hon som bereder ärenden till beslutfattarorganen i kommunen och även hon som levererat föräldrars respons till HRT. Under vintern har klagomålen över busslinjerna till skolorna minskat avsevärt jämfört med hösten.
– Nu ligger vi på samma nivå som i Esbo och Helsingfors. Jag har de facto också fått mycket positiv feedback om de helt nya turerna, till exempel den som kör till Lindal och Ravals. Där fanns tydligen ett behov som inte syntes förrän de fick en busslinje dit.
HRT gör det Kyrkslätt vill
Enligt Wahlström har HRT redan gjort alla de ändringar som är möjliga inom de ekonomiska ramar Kyrkslätt givit dem. Att köra in på skolgården i Masaby skulle innebära en omstrukturering av tidtabellen med fler bussar, men då skulle en del barns skolresa övergå den lagliga längden tidsmässigt, varför Wahlström inte tror att den önskan om ändring träder i kraft. En buss till Österbyvägen är också svårt. I båda fallen är det fråga om att ekonomin sätter gränser.
– Det är klart att Kyrkslätt skulle kunna kräva vad som helst av HRT, kommunerna äger ju samkommunen som alltså måste följa medlemskommunernas vilja. HRT är nog lyhörda för våra önskemål, men Kyrkslätt har helt enkelt inte råd att kräva flera turer. Därför får jag ofta svara att något inte går, men det är inte för att jag inte skulle ha viljan, utan för att jag vet att det är ekonomiskt omöjligt.
Att problemen skulle handla om oförmåga att från början ställa krav tar Wahlström avstånd från.
– Det här är ingen fråga om upphandling, utan Kyrkslätt är en del av HRT. Vi kan såklart ifrågasätta HRT, men det är i så fall ett politiskt val.
Linjerna blir bara färre
I december bestämde kommunen, som ett led i den trängda kommunala ekonomin, att skära ner på kostnaderna för kollektivtrafiken. Enligt Wahlström kommer beslutet inte att påverka skolskjutsarna, men nog den övriga trafiken. Under sommaren och hösten dras tidiga morgonturer och sena kvällsturer in, för att spara in på dyra personalkostnader.
– Det är tråkigt att måste göra det. Nu har elever som åker till skolor i Helsingfors, till exempel från Porkala och Hirsala, varit nöjda över att kunna ta en senare buss hem eller en tidigare till skolan.
Att dra in dagsturer som inte används flitigt blir knappast aktuellt.
– Vi betalar bland annat för chaufförernas arbetstid och därför är det möjligt för dem att köra dagsturer. Största tilläggsbehovet av trafik är på sträckan Kyrkslätt-Helsingfors.
HRT ser sig i spegeln
På vilka andra sätt HRT ännu kunde förbättra kollektivtrafiken i Kyrkslätt är något som de själva ständigt begrundar uppger direktören för trafikplaneringen vid HRT Tero Anttila.
– Så sent som i januari gjorde vi förändringar i Kyrkslätt. Vi skall också I framtiden göra några minde justeringar, som gynnar pålitlighet och tidtabellernas punktlighet också, men ändringar på rutter är just nu inte under planeringen.
Han känner till önskemålen i Masaby och längs Österbyvägen, men konstaterar att HRT just nu inte kan öka trafikutbudet av kostnadsskäl.
Enligt Anttila har HRT gjort allt i sin makt för att bemöta kritiken. Att det blev så många fel från första början handlar enligt honom om bristfällig kommunikation mellan HRT och kommunen om hur skjutsarna borde ordnas.
– Och vi förstod inte heller att ställa de rätta frågorna då vi började rita upp ett nytt trafiknätverk. Nu är vi mycket klokare och jag tycker att skolskjutsarna fungerar bra i dagens läge.