Rälsbuss utan biljett och konduktör
Under den senaste tiden har det uppstått problem med rälsbusstrafiken mellan Hangö och Karis. Biljettautomaten har inte fungerat, och utan konduktör på plats blir det ytterligare problem.
Raseborg Rälsbusstrafiken på linjen Karis-Hangö, har den senaste tiden orsakat huvudbry bland resenärerna. För det första, har biljettautomaten varit ur funktion, och dessutom är det inte längre någon konduktör i vagnen under resorna.
Johan Nilsson pendlar dagligen till och från Hangö, och har märkt av problemet.
– Den senaste tiden har man inte kunnat använda biljett automaten. Då VR dessutom inte har någon konduktör med under resorna, leder det här till att en stor del åker gratis.
Vad Nilsson uttrycker oro över, är vad det kan innebära, då statistiken över passagerarna inte stämmer.
– Det är klart, att om inte alla åker med biljett, så ser det ut som färre människor använder rutten.
Ingen biljett på två veckor
En som också upplevt problem med rälsbusstrafiken är Börje Sjödahl. Han åker nästan varje dag mellan Hangö och Ekenäs, och kan berätta att biljettautomaten varit ur funktion de två senaste veckorna.
– Tidigare har det varit små problem, som att maskinen inte tagit emot sedlar. Den senaste tiden däremot, har maskinen inte fungerat över huvud taget.
En annan sak som Sjödahl även saknar under resorna är en konduktör. Den enda personal på plats är föraren, som sitter i ett skilt utrymme.
– Då biljettautomaten inte fungerar och ingen konduktör finns på plats, är det svårt att köpa en biljett. Jag tycker det här är ett problem.
Reservdel borta
Vid VR känner man till problemet med biljettautomaten. Marja Merta, vid kommunikationsavdelningen, säger att automaten haft problem tidigare också.
– Tidigare i vintras då det var problem, fick vi det fixat. Angående senaste tidens bekymmer, så beror det på en reservdel till automaten vi tvingats vänta på. Därför har reparationen tagit längre tid än väntat. Nu skall dock delen vara bytt, och automaten borde fungera igen.
För att lösa problemen med biljetterna, råder Merta att man köper dem på förhand.
– Detta kan man göra via nätet, eller gå in till närmaste R-kiosk.
Vanliga problem
Vid VR anser man inte att det finns något att oroa sig för angående den uteblivna statistiken.
Merta berättar att det alltid nu och då uppstår problem med biljettautomaterna.
– Det har såklart ingenting att göra med vilken linje det rör sig om. Nu har det bara råkat så att det varit problem en längre tid här.
Vidare berättar hon att man fått ta emot respons angående situationen.
– Alltid då det rör sig om problem, så förväntar vi oss att folk hör av sig. Angående den här situationen specifikt, är det bara att beklaga att reparationerna dragit ut på tiden, säger Merta.
Angående konduktörerna, säger Merta att det inte förekommit mera kritik än väntat.
– De flesta kunder har överlag klarat av att skaffa sin biljett och stämpla den själva, säger Marja Merta.