Kisakallio årets turismföretag
Kisakallio idrottsinstitut premierades på den årliga turismgalan för sin internationella betoning och fina sätt att marknadsföra Lojo.
Utmärkelsen "Årets företagare inom turism" kräver jämn och hög kvalitet, kundperspektiv, service och samarbete. Den ska gå till ett företag som lockar turister till Lojo och gynnar också övriga i staden. Kisakallio idrottsinstitut är egentligen en stiftelse som erbjuder ett brett sortiment av sportgrenar, olika aktiviteter, utbildningsmöjligheter och utomordentliga utrymmen för sportentusiaster, både på professionell och amatörnivå.
De senaste åren har stiftelsen investerat mycket i nya utrymmen och tjänster, samt samlat nya samarbetsparter. För tillfället förbättrar man inkvarteringskapaciteten från 600 till 700 sovplatser.
Det nya på Kisakallio för 2015 är Susi Training Center med två fullstora basketarenor. Centret är specialbyggt för det finska basketlandslaget, som man slutit ett treårigt avtal med.
Den årliga mängden besökare är ungefär 150 000 och övernattningarna över 40 000.
Övriga utmärkelser
På fredagens turismgala premierades även Gasthaus Lojo som årets nykomling inom turism.
Martinpiha i Marttila blev årets sommarresmål. Till Martinpihas styrkor räknar juryn språkkunnig service och högklassiga hemsidor på flera språk. Martinpihas företagare Carola Ahlfors är också mycket aktiv i områdets turismnätverk.
Utmärkelsen årets betydande upplevelse gick till Vivamo medan Cafetoria roastery fick utmärkelsen årets samarbetspart.
Olli Syvähuoko premierades som årets turismutbildare 2014.
Juryn bestod av Outi Nyman, Mika Kortelainen, Joaquin Jimenez, Jukka Punamäki, Päivi Kallo, Juhani Hyry, Riikka Ventelä och Minna Ermala.