Ovana men nöjda kunder
I Ekenäs och Karis, har K-supermarket genomgått renoveringar. Resultat har blivit butiker, som skiljer sig från de tidigare.
I Karis inleddes arbetet med butiken under fjolåret, och var på det stora hela färdigt vid lilla jul. Köpman Martin Pettersson berättar att renoveringen var något han själv ville göra.
– Det var 20 år sedan något hade gjorts åt byggnaden, så det var hög tid att förnya.
Ur kundens synvinkel är förstås den största skillnaden att butikens inredning ändrats. Hyllorna har vänts på ledet, och varorna har nya platser.
– Personalen har gjort ett bra jobb med att hjälpa kunderna hitta rätt. Vi har dessutom lagt upp lappar, som berättar var produktens nya plats är.
Ovant i början
I Karis har kunderna redan en tid bekantat sig med den nya butiken. Överlag tycker de flesta att resultatet är bra.
– Jag får till stor del bestämma själv, men självklart har Kesko sitt att säga till om. Målet med renoveringen var ändå att göra en butik enligt mig själv, säger Pettersson.
Snappertunabon Karin Holmström handlar ofta i Karis, för henne har omställningen orsakat ett litet huvudbry.
– Jag måste säga att jag ännu har lite problem att hitta, skrattar hon. Men butikens utbud är brett, och bara man får tid att vänja sig vid det nya, blir det säkert en bra butik.
Renovering nyss avslutad
I Ekenäs, påbörjades renoveringen i början av året, och blev färdigt i dagarna. Precis som i Karis, har man förnyat kassorna, mjölkavdelningen och förstås flyttat om hyllorna. Fram för allt mjölkavdelningen har ändrat utseende, då den blivit betydlig större och varorna förvaras i nya skåp.
– Det är 12 år sedan butiken byggdes, så jag tyckte det var dags att förnya, berättar köpman Thomas Virranvuo
Virranvuo berättar vidare, att majoriteten av kunderna varit nöjda med resultatet. Den nya ostdisken och salladsbaren är två nyheter som tagits väl emot
– Möjligheten till sallad har varit omtyckt bland kunderna, men också de färdigpackade ostarna har lyckats. Dessutom fick vi 100 meter extra längd för hyllorna, genom att vända dem. Det här innebär att vi kan utöka vårt sortiment.
Bra personal
Carola Grönholm är en trogen kund i butiken, och bekräftar köpmannens utsago.
– Personalen är trevlig och hjälpsam, de sköter sin uppgift bra. Visst, det är konstigt då allting bytt plats, men jag tycker butiken blev lyckad.
Vidare berättar hon, att även om det tar lite längre tid än tidigare att handla, då man måste söka mera, så gör det inget.
– Vi kunder brukar hjälpa varandra sinsemellan, så det är trevligt.
Ola Ohlberg är för första gången in i butiken i efter renoveringen.
– Det är lite rörigt, men det blir väl okej efter att man vant sig.
Han tycker ändå att det mesta är på sina gamla platser.
– Grönsakerna och brödet är ju där de alltid varit, men på hyllorna har det ändrat en del.
Lyckad satsning
I både Ekenäs och Karis är köpmännen nöjda med resultatet.
Pettersson berättar att responsen han fått av kunderna, till största delen varit positiv.
– I Karis behövs en bra matbutik, enligt mig är det här en bra butik.
– Vi har ett bra och brett sortiment, fram för allt grönsakerna och färskvarorna ser vi som styrkor, berättar Thomas Virranvuo.