Rinne träffade höjdare och Hangöbor
Finansminister Antti Rinne var på strålande humör då han i dag gästade Hangö – trots att hans föreslagna tio miljoner till Hangö-Hyvingebanan krympte till tre. Han fick också höra goda nyheter.
Det var Hangö hamn Ab:s vd Anders Ahlvik som kom med de goda nyheterna då han berättade att Stora Enso nästa vecka inleder pappersexport till Tyskland över Hangö. Det rör sig om ett långvarigt avtal i 100 000-tonsklassen på årsnivå.
Rinnes besök i Hangö inleddes med en kort uppvaktning av staden och hamnen innan det bar av till K-affären där han och några av partiets Nylandskandidater träffade Hangöborna innan det bar iväg vidare mot Karis och Ingå.
Alla vill ha el
Runt det stora bordet i stadsstyrelsens mötesrum rådde det – oberoende av vilket politiskt parti som representerades – konsensus om att Hangö-Hyvingebanans elektrifiering är i alla parters bästa intresse.
– Utan en elektrifiering kan VR enligt uppgifter till våra samarbetspartners transportera ungefär 900 000 ton om året till och från hamnen i Koverhar, sade Ahlvik.
Det räcker inte för de planer man har för Koverhar: export av bulkvaror såsom cement, kol, gödsel, metallprodukter med mera.
– Det skulle handla om transitotrafik genom Ryssland. En elektrifiering skulle vara livsviktigt för oss, säger Ahlvik.
– Ser man till kostnadsnyttan är ert projekt här i Hangö i särklass, därför grämer det mig något oerhört att det inte gick vägen, sade Rinne som samtidigt slog fast att hans parti – i samarbete med andra – fortsätter jobba för en elektrifiering.
Ny hamntrafik
Stora Ensos papperstransporter till Tyskland över Hangö inleds nästa vecka. Det är rederiet SOL som har hand om den trafiken till Rostock, medan Hangö Stevedoring står för markservicen.
– Den första exportlastningen sker nästa vecka. Stora Enso har förbundit sig till Hangö för en lång tid framöver, sade Ahlvik.
Om stämningen var försiktigt positiv i stadshuset var det mindre muntra miner ute på stan.
"Vi har det tungt"
Utanför mataffären fick Rinne ta del av dels Hangöbornas oro och frustration över sysselsättningsläget i staden, dels frustration över att man kände sig blåst på tågpengarna.
– Nå, nu har vi kommit i gång i alla fall, tröstade Rinne sina besvikna åhörare.
Flera personer som blivit arbetslösa under de senaste åren efter lång och trogen tjänst ondgjorde sig över de usla sysselsättningsutsikterna.
– Jag är 59 år gammal och hann jobba tio månader på ett underhållsbolag efter 34 år på stålverket, men då lönesubventionerna slutade löpa blev jag igen utan jobb. Och jag har sökt ett hundratal jobb efter att FN-steel gick i konkurs, sade en man.
Andra ondgjorde sig över att de mist jobben på grund av att de tappat arbetsförmågan.
– Där borde vi överlag komma till ett helt annat tankesätt. Man borde till exempel hellre tala om deltidsarbetsföra än deltidsarbetsoförmögna, sade Rinne.
Försvaret väckte frågor
En annan fråga som dryftades var försvarsanslagen. Seppo Pohjois-Koivisto oroade sig över försvarsanslagen.
– Om det blir en konflikt här hos oss så har vi ingenting att säga till om, oberoende om vi lägger ut pengar på tio nya stridsflygplan eller något annat. Men Rinne tyckte oberoende att Finland utan vidare behöver åtminstone fyra nya fartyg till försvaret, sade Pohjois-Koivisto.