Hemvård ska kosta enligt tid
Från och med maj blir tid en viktigare faktor då hemvården faktureras. De klienter som har många korta besök kommer att få en nedsatt månadsavgift medan de som har långa besök kommer att få en högre avgift.
Detta är i varje fall förslaget som grundtrygghetsnämnden i Raseborg ska ta ställning till på torsdag.
Hittills har hemvårdsavgiften baserat sig på tre faktorer: Antal besök, förbrukad tid hos klienten och klientens inkomster. Nu blir tidsfaktorn starkare på grund av att tiden kan mätas noggrant med det nya mobildokumenteringssystemet inom hemvården. Uppgifter om förbrukad tid överförs direkt till klientprogrammet Pegasos och används som bas för faktureringen.
Enligt stadens chef för omsorgstjänster, Kirsi Ala-Jaakkola, leder detta till att faktureringen blir mera rättvis och jämlik.
– Alla betalar för den tid de har en vårdare där och vårdarnas tid är vad vi betalar för som arbetsgivare.
Är det inte dålig psykologi om patienterna känner att de å ena sidan vill ha ordentlig service, men å andra sidan känner att varje stund hemvård kostar dem extra?
– Det är inte så det fungerar. För varje klient gör man upp en vård- och serviceplan där man kommer överens om antalet besök per dygn och hur långa de är. Det här kan nu mätas noggrant och vårdarnas arbetsdagar planeras bättre. Det är klart att det kan hända någonting akut som kräver längre besök, men det är inte så att det blir dyrare om vårdaren är där en kvart extra eller billigare om hon skulle gå lite tidigare.
Övergång till tidsbaserad fakturering är en förutsättning för att mobildokumenteringssystemet kan fungera optimalt.
Men kostar inte det nya systemet en hel del?
– Givetvis, vi köper nya telefoner och program, men i sin helhet leder det till att vi på ett smidigare sätt kan planera arbetet och därför betalar det in sig.
Raseborg har drygt 430 regelbundna klienter med vård- och serviceplan inom hemvården. Vissa klienter kommer få högre avgifter än i nuläget, andra lägre. Staden beräknas få några tusen euro högre inkomster per månad.
Ändringen föreslås träda i kraft den första maj. Ett infobrev ska skickas ut till alla hemvårdsklienter och ett informationsmöte hållas för klienter och anhöriga.