Nyföretagen via Novago ökade
Även om de nygrundade företagen överlag blev färre under 2014 etablerades flera via Novagos rådgivning. Företagarna är därtill nöjda och får stöd hela vägen.
177 nya företag blev saldot för utvecklingsbolaget Novagos nyföretagarrådgivning under fjolåret. Det innebär en liten ökning från året innan. Dessutom för de nya företagen via Novago med sig en procentuell ökning då man jämför med det totala antalet företag som grundats i Västnyland.
År 2013 grundades 32 procent av de nya företagen via Novago. I fjol utgjorde de 36 procent. Novagos vd Carl-Johan Sandström är glad över att det regionala utvecklingsbolaget kan upprätthålla stabilitet då ekonomin i övrigt minskar nyföretagandet.
– Novago har säkert blivit bättre etablerat och information om våra tjänster har spritt sig, säger han.
Hopp om framgång sprids
Sandström hoppas att siffrorna även visar att Novagos rykte har spritt sig till de som vill etablera nya företag.
– Allt flera känner säkert till att de som grundat ett företag genom vår rådgivning har en bättre chans att överleva.
Enligt Sandström ökar förutsättningarna tack vare den service som Novago ger. Experter utvärderar ett potentiellt företag och dess idé, bland annat utifrån affärsidé, budget och marknadssituation.
Nyföretagarrådgivningen fick totalt 359 nya kunder år 2014 medan 1 084 kunder utnyttjade Novagos tjänster överlag. Novagos tjänster skapade därtill knappa 400 nya arbetstillfällen i verksamhetsområdet Hangö, Raseborg, Ingå, Sjundeå och Lojo.
Hjälp med pappersarbetet
En av kunderna som under 2014 tog del av Novagos expertis är Robert Broekman i Fiskars. Han öppnade kafékrogen Laundry i somras. Med facit i hand är han nöjd med både verksamheten och den rådgivning han fått, och fortsätter få, från Novago.
– Rådgivningen är rakt på sak och till stor hjälp, säger Broekman.
Inför starten hjälpte Novago Broekman att utveckla sin affärsplan och söka finansiering från Finnvera.
– Grunden skapade jag själv och gick till Novago med den. Där hjälpte de att strömlinjeforma planen, säger Broekman.
Det viktigaste stödet Broekman erhöll gällde ändå den finländska byråkratin. Broekman är från Nederländerna och trots att han har haft företag inom servicebranschen både där och på Kanarieöarna skiljer sig alla länders lagstiftning.
– Lagar och system är alltid olika. Vissa saker är lika men Novago innebar ett stort stöd då man skulle sätta sig in i ny byråkrati.
Inte bara i början
Även om Broekman startade sitt kafé redan i somras och har hållit öppet sedan dess besöker han fortsättningsvis Novago.
– Det är en del av rådgivningen som sällan kommer fram. Det handlar inte bara om ett besök i början. Uppföljningen är det viktigaste att lyfta upp.
Broekman går just nu igenom erfarenheterna från det första verksamhetsåret med Novago. Målet är att se vad som fungerat och vad som kan förbättras.
– Det är verkligen hälsosamt och en riktig ögonöppnare. Man är så insyltad i sitt eget företag att man lätt blir blind för förändringsbehov. En utomstående syn behövs också efter starten.
I dag tror Broekman starkt på sin kafékrog. Han har till och med vågat gå mot trenden och håller öppet året om, trots den avsevärt lägre omsättningen vintertid.
– Det var ett eget beslut, men också något som Novago stödde. Det har dessutom lönat sig. Jag har fått mycket bra respons.
Även negativa trender
För Novagos del förde 2014 ändå med sig en negativ trend för företagandet. Stödsumman för de ansökningar utvecklingsbolaget hjälpte företagen att söka sjönk från 6,6 till 6,3 miljoner euro. Största delen av pengarna söks av existerande företag.
– Både de statliga pengarna och EU-pengarna för stöd till företag har skurits ner. Det finns mindre pengar och det är svårare att få banklån, säger Carl-Johan Sandström.
Sandström beklagar att summan som inbegriper företagsstöd, utvecklingsstöd, lönestöd och bankpengar minskat. Utvecklingen skulle gärna ha fått vara den motsatta.