Nytt rederi ökar trafik och jobb
Finnlines inleder roro-trafik med två avgångar per vecka från Hangö till Rostock. Om trafiken håller i sig ökar de årliga fartygsanlöpen med sju procent.
Rederiet har förhandlat med Hangö hamn sedan hösten och kunde i går presentera sin nya linje. Trafiken med ett nyförvärvat fartyg som får namnet Finnmerchant inleds på måndag. Hangö blir ett komplement till rutten mellan Helsingfors och Rostock som Finnlines trafikerat i fem års tid.
– Hangö är en utomordentlig hamn och med den kortare vägen till Tyskland får vi en effektivare tidtabell, säger Staffan Herlin, Finnlines vice vd och chef för roro-trafiken till Tyskland.
Även om små ändringar kan ske i tidtabellen menar Herlin att Finnlines rutt från Hangö blir permanent.
– Konkurrensen på linjen är mycket hård men trafiken till Rostock är här för att stanna. Det handlar om en marknad som ständigt växer.
Nya jobb
Hangö Stevedoring kommer att lasta och lossa Finnlines fartyg. Den nya rutten är ett positivt tillskott som kräver ny arbetskraft.
– Just nu anställer vi ett antal tillfälligt. Beroende på hur linjen säljer blir det sedan aktuellt med fasta anställningar, säger vd Esa Torstensson.
I slutet av januari inleder även Finnlines konkurrent Svenska Orient Linien trafik med ett tredje fartyg förutom de två man trafikerar med i dag. Det har betytt mera jobb även för stuveriföretaget Stevena men hittills klarar man sig med nuvarande personal. Därtill har rederiet Navirail ökat sin trafik med två dagsavgångar per vecka.
Kapaciteten räcker
Hamnen i Koverhar är därmed enbart ett område där Hangö hamn Ab tar viktiga steg framåt under 2015. I Västra hamnen ökar trafiken märkbart.
– Den övergripande nyheten är att Hangös konkurrenskraft inom roro-trafiken stärks i och med nya miljöbestämmelser och kostnadsfrågor. Det budskapet signalerar alla våra samarbetspartners, säger hamnens vd Anders Ahlvik.
Tillsammans med Navirails och SOL:s nya avgångar kan fartygsanlöpen per år öka med över 15 procent.
– Det handlar om flera hundra avgångar till per år. Det sätter förstås tryck på tilläggskajer, säger Ahlvik men tillägger att hamnen ser det som positiva problem.
Möjligheterna ökar
Hamnbolaget är dessutom redo. På sikt vill man fortfarande utvidga Västra hamnen söderut men innan det ska en komplett flytt av bilimporten till Yttre hamnen hjälpa.
– Bara farlederna muddras kan även de stora fartygen lossa där, säger Ahlvik.
Då frigörs utrymme för annan trafik i Västra hamnen.
Muddringen löser sig genom den miljon staten reserverat för projektet i budgeten för 2015. Hangö hamn ska därtill muddra bassängen. Nuvarande djup på sju meter ska bli nio.
– Efter det finns alla möjligheter till ytterligare fartygstrafik med både gamla och nya rederier, säger Ahlvik.
Dessutom planeras ökad verksamhet på det cisternområde som ägs av frihamnen.
Ökningen fortsätter
Även om hamnen år efter år nått nya höjder inom långtradar- och trailertrafiken tror Ahlvik att det riktiga rekordåret infaller 2015. Ökningen kan skrivas upp med mer än det dubbla.
– Tack vare den nya trafiken skriver vi troligtvis siffror som börjar på en tvåa nästa år.
Hos Finnlines finns det dessutom planer på en ny rutt från Hangö till Polen.
– Den ligger på planeringsbordet. Om vi skulle nå samma tidseffektivitet där är den möjlig, säger Staffan Herlin.