Ljusglimtar för Hangös bilimport
I december landsteg ett nytt bilmärke i Hangö. Dessutom har frihamnen tagit över märken från Åbo.
Den största förändringen är bilmärket Opels flytt från Åbo frilager till frihamnen i Hangö. Tidigare gick enbart 30 procent av bilarna via Hangö och 70 procent via Åbo.
– Nu blir det tvärtom, intygar Stefan Lindström, vd för Åbo frilager.
Majoriteten av Opels bilar har redan börjat skeppas till Hangö.
Några tusen bilar
I Åbo liksom Hangö har logistikföretaget Assistor skött importen. Därmed är det enbart fördelningen mellan hamnarna som ändrar.
Orsaken till flytten och vad det betyder för Hangö är oklart. Assistors vd Tom Wires och enhetschef Kari Koivusalo i Hangö har inte kunnat nås för kommentarer den senaste veckan.
Stefan Lindström betecknar ändå inte mängderna som så stora, men medger att det är en förlust för Åbo.
– Det kan handla om drygt 2 000 bilar om året.
Förlusten måste ändå kompenseras även om majoriteten av de 20 000 bilar som kommit via Åbo utgörs av Ford som också stannar där.
Volvo följer efter?
I Hangö säger frihamnens vd Jukka Ryky att Opels flytt oberoende av mängden är en positiv nyhet för staden.
– För frihamnsbolaget innebär det inte så mycket. Det är operatörernas sak och de behöver knappast nya lagringsplaner av oss. Men självklart är det positivt för hamnen och Hangö.
Ryky liksom Lindström kan dock också intyga att ett annat märke är på väg till Hangö från Åbo. Det handlar om Volvo som tidigare har importerats via Åbo hamn med Tallink Siljas fartyg Seawind.
– Seawinds linje upphörde vid årsskiftet och flyttar till Helsingfors-Tallinn, förklarar Åbo hamns vd Christian Ramberg.
Därför har Volvo tvingats se sig om efter nya rutter till Finland. Enligt obekräftade uppgifter ska den första lasten anlända till Hangö nästa vecka. Volymerna är ännu oklara.
Koreanskt via Hangö
En annan förändring som med säkerhet tar fart är importen av det för den finländska marknaden relativt okända bilmärket Ssangyong. Det koreanska märket landstiger med två modeller under våren och en till hösten. Bilarna för marknaden i Finland och Baltikum importeras via Hangö.
– För oss innebär det självklart arbete. I nuläget handlar det inte om så stora volymer men det kan mycket väl öka, säger Matti Niemi, vd på logistikföretaget Uuttera som tar hand om bilarna i Hangö.
Eftersom Sangyong även globalt sett är en liten tillverkare kommer antalet bilar till Finland inledningsvis vara litet. 1 500 bilar ska importeras till Finland och Baltikum per år.
– Jag antar att Baltikum blir större men man får se, säger Niemi.
Importören Bassadone Automotive Nordic förväntar sig att en tredjedel av bilarna går till den finländska marknaden.
Tillskott för Hangö
I fjol importerades knappa 80 000 bilar via Hangö och importen sjönk med 16 procent. Ett tillägg på runt 5 000 bilar inför 2015 skulle å sin sida innebära en ökning på cirka 6 procent.