"Skadan måste repareras"
I vår börjar Regatta Resorts planera fritidsbostäderna på Drottningberg. I dag är udden en imageförlust för staden.
– Det är verkligen tråkigt. Det gamla känsliga landskapet är förstört och något måste göras åt det.
Det säger Risto Kyhälä, vd för Regatta Resorts som sedan ett drygt år tillbaka ligger bakom planerna på spa, fritidsbostäder och hotell runt Östra hamnen i Hangö. För tillfället väntar företaget på byggstart för sitt spa och sina fritidsbostäder på Fabriksudden öster om hamnen.
– I vår inleder vi planeringen av Drottningberg och klargör efterfrågan. Därefter går vi vidare enligt den, säger Kyhälä.
Ännu ett par års väntan
Regatta Resorts ska precis som sin föregångare Quattrogroup och dotterbolaget Hangon rantakiinteistöt inleda spa- och bostadsbygget samt hotellvbygget innan spaden sätts i marken på Drottningberg. Det stipulerar avtalet med Hangö stad.
– Drottningberg är steg tre, hotellet steg två, säger Kyhälä.
Kyhälä och ägarskaran bakom Regatta resorts är ändå angelägna att göra något åt Drottningberg och visa att projektet går vidare. Hotellet behöver inte stå klart förrän något händer på Drottningberg.
– Inte nödvändigtvis. De kan påbörjas sida vid sida om företaget beslutar så, säger Kyhälä.
Kyhälä själv tror att det finns realistiska chanser att bygget på Drottningberg är i gång om tre till fyra år.
– Utan tvekan, till och med tidigare är möjligt. Just nu hänger mycket på besvären mot planerna på Fabriksudden. De måste lösas.
Höga betyg trots kritiken
Att även Fabriksudden nu står stilla på grund av besvären mot spaets och fritidsbostädernas bygglov är inte ett gissel enbart för Regatta Resorts. På Hangös turistbyrå skulle man gärna se att projektet går framåt.
– Varje år ställs det många frågor om vad som händer på Drottningberg och Fabriksudden. De handlar också om kritik, speciellt av dem som besöker Hangö år efter år, säger turistchef Marika Pulliainen.
Hon är i alla fall glad över att planläggningen av Östra hamnen som en helhet nu kommit i gång.
– Så länge man kan svara att någonting sker känns det bra.
Pulliainen tror att Drottningberg ändå väcker mera huvudbry hos Hangöborna.
– Turisterna funderar mera på Fabriksudden. Dess läge är så centralt och har sett ganska fult ut en längre tid.
Överlag talar Pulliainen ändå inte om någon imageförlust för Hangös del. Stadens utseende har igen fått höga betyg i turistbyråns årliga undersökning. I fjol landade betyget på 4,63 av 5. Året innan var resultatet 4,62 och år 2012 4,49.
– Men ur turismens synvinkel skulle det självklart vara viktigt att något börjar hända.
Fiskeby som inspiration
Risto Kyhälä säger inte rakt ut om Drottningbergs nuvarande utseende skadar Regatta Resorts rykte. Däremot är han negativ till vad den föregående byggherren gjorde på udden.
– Vi har inte skadat miljön där. Frågan för oss är i stället hur vi ska kunna reparera skadan som gjorts.
Berget som sprängts bort och marken som jämnats ut begränsar möjligheterna för Regatta Resorts som tvärtom gärna skulle använda naturen till sin fördel såsom man planerat på Fabriksudden. De första idéerna för Drottningberg skissas hur som helst upp i vår.
– Tillsammans med arkitekterna skapar vi en visuell identitet. I nuläget är arbetsnamnet för den Lofotens fiskeby, säger Kyhälä.
Även om de konkreta planerna ännu är fjärran har Kyhälä visioner för vad som ska resa sig på Drottningberg.
– Jag tror på en hybrid mellan fast boende och fritidsboende. Det är synd att finländsk planläggning än så länge inte känner till ett sådant koncept.
Marknadsföring i sommar
Hur bostäderna kommer att marknadsföras kan Kyhälä heller inte säga. En fortsättning på Quattrogroups planer blir det i alla fall inte. Både planering och marknadsföring startar återigen från noll.
– Vi använder inga tidigare planer. Efterfrågan avgör.
Då det gäller helheten tillsammans med Fabriksudden talar Kyhälä ändå fortfarande för Hangö som ett centrum för wellness-tjänster.
– Och Hangö har möjlighet att bli nummer ett i landet.
Marknadsföringen av Regatta Resorts projekt som en helhet inleds förhoppningsvis i sommar.
– Den startar vi då den visuella identiteten är klar och Fabriksuddens bygglov vunnit laga kraft, säger Kyhälä.
Orsaken till att man inte gjort det tidigare är enligt Kyhälä enkel.
– Vi vill att projektet ska lyckas och vara av hög kvalitet.