Marketarna nobbar fiskrökeriet
Planen på en utvidgning av fiskrökeriet i södra Sjundeå gick i stöpet på grund av stormarknadernas uteblivna köp. Plötsligt slog lågkonjunkturen till.
Den tvåtimmar långa kön utanför fiskrökeriet Four Seasons Fish strax innan jul gav en felaktig bild av en blomstrande affärsverksamhet i fiskbutiken. Enligt ägare Joni Haga satsar folk gärna på lite dyrare läckerheter under julen, men resten av året är det förmånlig mat som gäller.
– Det syns framför allt i de stora supermarketarna helt slutat köpa delikatesser av oss. Det går helt enkelt inte åt. Folk köper i stället billig vakuumförpackad fisk och tillreder den själv.
Trenden vände oväntat
Ännu för ett år sedan hade man planer på att utvidga fiskrökeriets verksamhet, eftersom man hade många år av tillväxt bakom sig. Bygglov för en 550 kvadratmeter stor ny rökerihall hade redan beviljats, men så plötsligt skedde en helomvändning i den positiva försäljningstrenden.
– Exakt för ett år sedan i januari kunde vi notera en minskning av inköpen bland stormarknaderna. Hela våren rasade sedan försäljningen och i början av sommaren slutade vi helt utförsäljningen och började i stället koncentrera oss på de egna kunderna.
I samma veva sade två anställda på rökeriet upp sig. De hade haft hand om kontakten med de stora affärskedjorna.
– De gick på eget initiativ. Den ena skulle börja studera, den andra skulle satsa helhjärtat på musik, men det var lika så bra - för det fanns inte längre jobb för dem, berättar Haga.
Såg döfött ut
Under våren såg det ut att gå utför för rökeriet. Kundtillströmningen var liten och det behövdes ett under för att bryta den negativa trenden. Undret kom i form av medverkandet i tv-programmet Saaristoruokaa (översatt Skärgårdsmat) som sändes i april på mtv.
– Vi var med i fyra avsnitt och efter att de sändes började telefonen gå het. Nya kundgrupper hittade oss genom programmet och det är vi tacksamma för.
Under sommaren, som vid sidan om julhelgen klassas som rökeriets högsäsong, var kundunderlaget tillräckligt.
– När september kom blev det igen lugnare, men vi jobbar på att också hitta fler kunder under lågsäsong som hösten och våren är hos oss. Vi har till exempel haft biffveckor under hösten och till våren planerar vi en grillvecka.
Kryddad fisk som direkt kan läggas på grillen tror Joni Haga att alla sommargäster ska uppskatta.
Four Seasons fantastiska läge, intill stamväg 51, hjälper också upp situationen. För tillfället hittar omkring 15-20 kunder dagligen till rökeriets fiskdisk. Enligt Haga är det en ökning jämfört med i fjol och en tillräckligt stor mängd för att affärerna ska gå runt.
– Livet går vidare trots att vi förlorade marketarna, konstaterar den positivt tänkande fiskförsäljaren.