Teknologin medför problem
Sture Lindholm är tveksam till hur bra digitaliseringen av undervisningen egentligen är. Han anser att man inte skall överge de gamla undervisningsmetoderna.
– Beroende på ämnet kan elektroniken vara ett bra hjälpmedel. Men det skall hållas som just det, ett hjälpmedel, säger Sture Lindholm, lärare i historia och samhällslära vid Ekenäs gymnasium.
Världen i dag är mer digitaliserad och teknisk än någonsin tidigare. Detta har också satt sin prägel på skolorna och undervisningen. I dag är det vanlig att eleverna skriver sina anteckningar på datorer och allt mera av den text de läser, läser de via en skärm.
– Jag tycker inte att det är något fel med gamla traditionella metoder, som att läraren föreläser och eleverna gör anteckningar och strukturerar kunskapen, säger Lindholm.
Att elektroniken tar mer och mer plats i skolorna är inget nytt. Projektorer och dylika hjälpmedel är till stor hjälp för lärarna.
– Det är klart att jag har nytta av en projektor. Till exempel i historia är det hur bra som helst att kunna visa bilder eller filmer och på så sätt få med en helt annan del i undervisningen, säger Lindholm.
Kort och koncist
Det som Lindholm mest oroar sig över är hur bra det är för eleverna att allt oftare få sin information via en skärm.
- Detta leder till att eleverna allt oftare inte orkar koncentrera sig på att läsa mer än ungefär fyra meningar åt gången.
– Som jag ser det är det ett problem att dagens melodi i praktiken leder till att förmågan att anteckna försvinner. Redan nu är all text så kortfattad och ytlig. Hur skall det bli i framtiden, frågar sig Lindholm?
Nya tider
Från och med nästa höst kommer studentexamen att digitaliseras. Det kommer i praktiken gå till så att eleverna tar med en egen dator till examenstillfället och sedan får de själva provet via en USB-sticka.
– Jag är inte rädd för att digitalisera studentexamen. Det jag tycker är att många har onödigt bråttom att få allting digitaliserat, man borde kanske avvakta lite, säger Lindholm.
Att allt fler elever vill ha undervisningsmaterialet elektroniskt är också en del av lärarens vardag menar Lindholm.
– Det här leder ju till att en av de viktigaste kunskaperna, att anteckna och processa något, försvinner. Att skriva en text och konkret skapa något har alltid varit en del av inlärningen, säger Lindholm.
I den här takten anser Lindholm, lite sarkastiskt, att lärarutbildningen snart kan slopas och i stället kan datanomer ställa sig framför klassen.
- Man är en usel lärare om eleverna får mera ut av att ta information från en skärm än att gå på en riktig lektion, säger Sture Lindholm.