Undervisning med pekplattor lyckad satsning i Pojo
I Pojo kyrkoby skola har man i ett års tid använt pekplattor i samband med undervisningen. Överlag har initiativet varit lyckat, men förstås har det också funnits några små problem.
En av de på förhand största frågorna var angående hur nyttigt det är för barn att spendera ännu mer tid med en skärm som sällskap. I en enkät som skolan skickat ut till elevernas föräldrar anser också en stor del att tiden framför skärmen har ökat.
Siffran ökar ju högre upp i årskurserna man kommer. Eleverna i årskurs 1 och 2 är de som ökat sin tid minst, medan årskurs 3 och 4 har ökat mest.
I samma enkät har föräldrarna också fått svara på frågan om de har känt sig tvungna att skapa regler för barnens tid framför datorn. Där är det igen årskurs 3-4 som leder. Hela 80 procent av föräldrarna till eleverna i den årskursen har känt sig tvungna att lägga upp regler.
– Vi använder pekplattorna cirka 2 timmar per skoldag. Klart att vi är medvetna om att eleverna använder mycket dator hemma också, men det är något vi i dagsläget inte kan påverka.
– Vi har heller inte gett några direktiv åt föräldrarna hur de skall hantera barnens bruk av elektronik, säger Ahtola.
Överlag har omställningen till elektroniska hjälpmedel gått smärtfritt i Pojo. I början var det förstås lite ovant för alla, men med tiden blev pekplattan en lika självklar del av skolan som pennan varit i alla tider.
Underlättar
När eleverna i årskurs 6 i Pojo kyrkoby skola förbereder sig för sin religionslektion, plockar de inte bara fram sina böcker. Sedan ett år tillbaka har man i alla årskurser i Pojo i samband med undervisningen använt pekplattor. Skolan står för plattorna, men det är på elevernas ansvar att de hålls hela.
På hösten 2013 deltog skolan i ett pilotprojekt tillsammans med Pojos finskspråkiga skola, Kirkonkylän koulu. Projektet gick ut på att använda pekplattor som hjälpmedel i undervisningen. Försöket var lyckat och man valde att fortsätta använda elektronik som en del av undervisningen.
– Elektroniken möjliggör många nya sätt att undervisa. Tidigare har man ju endast läst ur en bok eller fyllt i en övningsbok, säger skolans rektor Jennie Ahtola.
Det märks att undervisningen går mycket snabbare och smidigare än då man använder enbart papper och penna. Eleverna behöver inte lång tid på sig att förstå sin uppgift och sedan använder de en app de tycker är passande för att lösa den. Under dagens lektion skall de parvis skriva en dikt och sedan välja ett motiv som de tycker passar till dikten.
– Eleverna får själva välja vilka appar de laddar ner. De enda kraven vi har är att apparna skall vara gratis och ha rätt åldersgräns, säger Ahtola.
Ny situation
Från att tidigare haft den centrala rollen i klassen, har lärarna nu delvis fått stiga in i skuggan. I dagens läge står lärarna inför andra utmaningar än då det tidigare enbart gällde att få eleverna att lyssna på.
– Det är klart att vi har fått helt nya möjligheter att undervisa. Men sedan är ju elektronik alltid elektronik vilket kan leda till problem ibland. Personligen tycker jag ändå att det var roligare då jag inte hade plattan till hjälp, säger Ahtola.
Eleverna själva tar den nya situationen med ro. Att de har fått ett ökat ansvar och att det är del av en unik tid i undervisningen är inget som de bryr sig om.
– Jag tycker det är roligt att vi får använda pekplattor. Samtidigt blir allt mycket lättare och snabbare, säger Aurora Aitio, från årskurs 6.
Några problem med att eleverna skulle använda plattorna till något annat än sin uppgift har man ännu inte haft.
– Åtminstone på mina lektioner har det inte förekommit problem och inte har någon annan lärare klagat på det heller, säger Ahtola.
Eleverna själva är också på det klara med vilka regler som gäller. Under religionslektionen som VN besöker, börjar eleverna genast jobba flitigt på sin uppgift då de fått den av Ahtola.
– På lektionerna gör vi det vi ska, när vi kommer hem kan vi surfa och spela, säger Emil Nyman, också han elev på årskurs 6.
Inte enbart elektroniskt
Trots att undervisningen har moderniserats, har man inte ändå övergett de traditionella undervisningssätten. I alla ämnen använder man också andra läromedel än enbart pekplattorna och deras appar.
– Alla elever klarar inte av att enbart lära sig genom en skärm. Vissa måste också få använda en bok eller göra uppgifter med papper och penna. Därför har vi inte övergett det traditionella sättet helt och hållet, säger Ahtola.