Turismintäkterna ska fördubblas
Om sex år ska turismen i regionen vara dubbelt så stor jämfört med 2007. Målet är ambitiöst, men realistiskt enligt krafterna bakom varumärket Visit South Coast Finland.
– Konceptet är mycket enkelt. Med hjälp av samarbete mellan företag och kommuner ska vi marknadsföra regionen som turistmål, säger Jukka Punamäki, projektkoordinator.
Han jobbar på Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu i Lojo, och har som uppgift att utveckla turismnäringen i Västnyland. Första steget för projektet är att till 2016 göra turismen i Västnyland lättillgänglig och utveckla helheten. Det andra steget är att till 2020 fördubbla turismintäkterna i jämförelse med 2007.
– För att nå det här måste vi utveckla ett varumärke. Efter många möten och samarbete med en konsult kom vi fram till Visit South Coast Finland, eller Finlands Sydkust på svenska.
Stor potential
I Västnyland finns det för tillfället runt 800 turismföretag, och 2011 var drygt var tionde turist utländsk. När det gäller inkvartering utnyttjades kapaciteten inte ens till 50 procent, vilket gör att det finns rum för förbättring.
– Globalt är turismen en marknad på frammarsch, vilket också syns hos oss. Vi tror att vi kommer att nå våra mål med hjälp av vårt samarbete, säger Punamäki.
I Västnyland var turismintäkterna år 2007 193,7 miljoner euro. 2020 ska den här kakan, om allt går som planerat, växa till närmare 400 miljoner euro. Nås målet kommer det dessutom att innebära närmare tusen fler årsverken i regionen.
Gemensam satsning
För tillfället ställer sig fem kommuner och 27 företag bakom varumärket Visit South Coast Finland, men projektet är ännu i startgroparna.
– Vi alla jobbar för att utveckla varumärket. Vi lyfter upp regionens styrkor, och för att lyckas har vi en gemensam handbok för hur vi ska gå vidare.
Varumärket lyfter särskilt upp tre olika teman: vatten, välbefinnande och kulturhistoria.
– Visst, vi vet att det finns tillräckligt med vatten i Finland, men inte nödvändigtvis skärgård och vår unika miljö.
Vad har Västnyland att erbjuda som inte finns på annat håll?
– Bruken är bra exempel på unika miljöer, och vi har både finsk, rysk och svensk kulturhistoria här. Samtidigt finns här också spaanläggningar och närheten till naturen, något vi värdesätter högt.
Ett steg i taget
Trots att projektet bara är i startgroparna ser Punamäki ett stort potential i varumärket.
– Det är ännu oklart om vi endast kommer att använda varumärket på engelska eller använda det också på finska och svenska. Men trots att det är nytt har responsen varit enbart positiv.
Vilken är er målgrupp just nu?
– Vi tänker ta ett steg i taget och börja med den inhemska marknaden, men vi strävar efter att utvidga målgruppen efter hand. Ryssland och Sverige står nästa i tur, och efter det Europa och Asien.
Och att nå målgruppen ser Punamäki inte som ett problem.
– Vår styrka i projektet är samarbete. Tillsammans är vi ett trettiotal aktörer med starka nätverk, också internationellt sett. Vi ska också utveckla samarbetet med Visit Finland, men vi får se var vi landar.