Jobba hårdare för kustbanan
I och med att EU ska dela ut pengar för ny infrastruktur är kustbanans roll igen ifrågasatt. Sten Öhman i Ingå tycker både politiker och tjänstemän borde lägga mera krut på kustbanan.
I och med att EU ska dela ut pengar för ny infrastruktur är kustbanans roll igen ifrågasatt. Sten Öhman i Ingå tycker både politiker och tjänstemän borde lägga mera krut på kustbanan.
Det är svindlande dyrt att ersätta kustbanan med en ny bana över Lojo, men bland annat Åbo och Lojo stöder planen. Den så kallade Elsa-banan dyker gång på gång upp som ett alternativ till kustbanan. Än så länge har bygget inte blivit av för kostnaderna är över en miljard euro.
Nu har EU ett trafikprojekt kallat TEN-T, som bland annat innehåller pengar för infrastruktur såsom tågbanor. Här vädrar Elsa-banans förespråkare morgonluft. Det senaste som hänt är att Kommunikationsministeriet beställt en utredning om Elsa av Trafikverket. Den ska vara klar om ett år.
Hotbilden för kustkommunerna är att kustbanan nedgraderas och glöms bort.
Vad göra?
– Det handlar om att ha en fot inne i riksdagens trafikutskott, en fot i Finansministeriets ekonomiutskott, och så handlar det om Trafikverket och Nylands förbund, säger Sten Öhman.
Han är dels planläggningschef i Ingå, dels politiker i hemkommunen Hangö.
På frågan om vem som ska lobba går hans tankar till regionens politiker och kommuner.
– Man borde jobba hårdare för kustbanan.
De som pendlar med tåg till jobbet kunde till exempel bilda en intresseförening, Pro Kustbanan.
I skuggan av Elsa
Öhman har hört att kustbanan ska finnas med i Trafikverkets Elsa-utredning. Men han misstänker att fokus kommer att ligga på Elsa.
Mervi Karhula, planeringschef på Trafikverket, bekräftar att båda banor synas i utredningen.
– Vi ska granska all trafik mellan Helsingfors och Åbo, också landsväg och flyg.
Riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP) från Raseborg säger att både kommuner och näringsliv ska vara i kontakt med Kommunikationsministeriet och olika nyckelpersoner och berätta hur viktig kustbanan är.
Själv håller han kontakt med partiets ministrar och försöker bland annat den vägen se till att inga negativa beslut om kustbanan fattas.
Både Öhman och Blomqvist påpekar att en ny bana, som antagligen förkortar restiden från två till en och en halv timme, är fruktansvärt dyr.
Summan 1,3 miljarder euro har nämnts, men också två miljarder euro.
Han tycker att höghastighetståg mellan två miljonstäder kan vara vettigt.
– Jag tror inte det finns lönsamhet i ett sådant tåg om det går mellan en stad med 250 000 invånare och en med 600 000 invånare.
Han påpekar att Finlands vägar och järnvägar har ett reparationsbehov som ligger kring 2,3 miljarder euro.
– Det är totalt vansinne att bygga en sådan här ny järnväg. Det inte så här vi ska använda pengar när det är knappt om dem.
Blomqvist hoppas och tror att andra i riksdagen inser detta.
Flera bostäder vid banan
I vintras hotade VR stympa Y-tåget från Helsingfors till Karis så att det bara skulle gå mellan Helsingfors och Sjundeå. Det här väckte protester i Västnyland, och Y-tåget fick respit till december 2015.
I samband med det meddelade Kommunikationsministeriet att Ingå och Raseborg borde planera sin mark så att det finns förutsättningar för tågtrafik också efter 2015.
Mikael Nyberg, regeringsråd på Kommunikationsministeriet, sade till VN i maj att det behövs mycket folk för att tågtrafik ska löna sig. Annars kan västnylänningarna lika gärna åka buss.
Några enorma folkmassor kan Västnyland inte uppbåda. Däremot kan kommunerna planera sin mark så att det blir möjligt att bygga mera bostäder och affärer nära kustbanan.
Få nybyggen vid stationen
I Sjundeå har man gjort det här. Markanvändningsingenjör Taneli Kiljunen tar som exempel en detaljplan godkänd 2011, Siuntion sydän (Sjundeås hjärta). Den tillåter nybyggen nära Sjundeå station för 1 500 invånare.
– Det första radhusbolaget är byggt, men man kunde önska sig lite större aktivitet.
I Ingå förbereds en delgeneralplan på axeln Ingå station–Torp. Öhman tror ett program för deltagande och bedömning tas till samhällstekniska nämnden i början av nästa år.