Hangö fick sin tredje hamn
Köpebrevet är undertecknat och pengarna överflyttade. FN-steels konkursbo och Hangö stad har rott i land avtalet om Koverhar.
Runt klockan ett i går eftermiddag förde stadskamrer Juha Kuittinen över 10 miljoner euro till FN-steels konkursbos konto. Efter det lämnade konkursboets förvaltare Hannu Ylönen över det undertecknade köpebrevet.
– Visst är det en lättnad. Vi har arbetat mycket med det här, intygade stadsdirektör Jouko Mäkinen och fick medhåll av stadsstyrelsens ordförande Jouko Kavander.
Nu kan staden skriva under arrendeavtalet med Hangö hamn och inleda planeringsprocessen på allvar.
Mera om två år
Hannu Ylönen och Jouko Kavander valde ändå att redan diskutera nästa potentiella köp, både skämtsamt och på allvar.
– Vi kan säkert använda samma penna på nytt om två år, sade Kavander och syftade på konkursboets erbjudande om resten av fabriksområdet.
– Då fabriken är riven uppstår mycket bra mark på området, sade Ylönen.
Konkursboet och staden kommer därför att hålla kontakten.
Startar direkt
Hangö hamn och vd Paavo Lyytikäinen fokuserade däremot på nuet och började arbeta direkt.
– Hamnen har stora planer. Jag kan intyga att vi väntat på det här, sade Lyytikäinen.
Lyytikäinen hade redan i går meddelat en potentiell internationell kund att hamnen i Koverhar kan börja användas. Hannu Ylönen är nöjd över att någon fortsätter bedriva verksamhet i Koverhar.
– Konkursboets mål har varit att realisera egendom men det finns också människor bakom det. Därför är vi glada för att någon som vill driva området framåt tar över.
Vart går miljonerna?
Konkursboet får nu tio miljoner euro att fördela till de otaliga fordringsägarna. Den som står först i kö tack vare pantsättningen i fastigheter är det tyska företaget Paul Wurth som renoverade masugnen. Bland de finländska högprioriterade fordringsägarna finns Nordea Rahoitus och Neste.
Ylönen ger inget entydigt svar på vart pengarna går. Han påpekar ändå att frågan inte är så enkel att de som står först i kön skulle få allt. De mindre företagen i Västnyland kan ännu få pengar.
– Jag tror det men lovar ingenting. Att frågan ännu är öppen har att göra med att nedmonteringen av fabriken ännu väntar.
Om några månader kommer konkursförvaltaren ordna ett möte för fordringsägarna. Efter det klarnar utdelningarna. Totalt har konkursboet 89 miljoner i skulder.
Många vändningar
Köpesumman för Koverhar har varit densamma sedan våren. I maj då stadsfullmäktige i Hangö för första gången diskuterade köpet var konkursboet och staden överens om det mesta.
– Men sedan kom det förändringar. De senaste månaderna har avtalet ändå gått mot det bättre för Hangös del, säger Jouko Kavander och syftar på de områden som tillkommit.
Även Hannu Ylönen kan intyga att förhandlingarna varit hårda. Ett konkursbo säljer dessutom sällan så stor egendom som i fallet med Koverhar.
– Hangö stad har bidragit med ordentligt motstånd under förhandlingarna. Men jag kan verkligen intyga att slutresultatet är positivt.
Kavander kan också bekräfta att processen varit omfattande.
– Vi har förhandlat ända till slutet. Ännu på måndagen diskuterades avtalet.
Priset en kompromiss
Mäkinen menar att största delen av förhandlingarna ändå berört detaljer. Enbart i början hade de två parterna en klyfta att överbygga.
– Riktigt i början låg deras pris ganska högt upp, säger Mäkinen.
Hannu Ylönen är nöjd med resultatet men hade hoppats på ett högre pris.
– Men vi kan leva med det. Vi hade många intresserade men valet föll på Hangö eftersom staden har den bästa kunskapen för att starta hamnverksamhet.
Ylönen vill varken namnge de andra alternativen eller säga om de bjöd högre än staden. Han säger enbart att den slutliga köparen brukar vara den mest seriösa, oberoende av priset.