Ett fartyg till på rutten Hangö-Rostock
Tack vare den positiva utvecklingen på linjen har Svenska Orient Linien, SOL, bestämt sig för att introducera ett tredje fartyg på linjen mellan Hangö och Rostock.
– Att rederiet valt att satsa på Hangö visar att de tror på linjen. Det är vi nöjda över i hamnbolaget. Det här har stor betydelse för Hangö hamn, säger Stig Sundberg som är ordförande i hamnbolagets styrelse.
Från och med slutet av januari 2015 kommer m/s Merchant att operera på den kortaste förbindelsen mellan Tyskland och Finland, tillsammans med systerfartygen m/s Vikingland och m/s Vasaland. Den nya tidtabellen kommer därmed erbjuda fem avgångar per riktning och vecka för fraktkunder och öka kapaciteten märkbart.
Lyckat drag
– Vi trädde in på den konkurrensutsatta marknaden 2012 med ett tydligt fokus på individuell service för våra kunder, säger Ragnar Johansson, vd på Svenska Orient Linien.
– Den positiva responsen från våra kunder och de ökade trafikvolymerna visar att vi valde rätt tillvägagångssätt och att det fanns ett behov för en tredje aktör på marknaden.
Med ett avstånd på 517 sjömil är rutten mellan Hangö och Rostock den kortaste förbindelsen mellan Tyskland och Finland. Med tanke på de nya utsläppsdirektiven som träder i kraft den första januari 2015 och leder till högre bränslekostnader, är det korta avståndet en konkurrenskraftig fördel som resulterar i attraktiva priser jämfört med medelpriset på marknaden.
M/S Vikingland, M/S Vasaland och M/S Merchant är systerfartyg med isklass 1A Super och har en kapacitet på 2 100 lastmeter vardera.
På linjen Hangö–Rostock fraktas mestadels trailers men också en del bilar och specialgods.
Positiv nyhet
Victor Ek fungerar som SOL-rederiets speditör i Hangö och Stevena som stuveri.
– Tillsvidare är det meningen att vi ska klara oss med nuvarande personal. Men vi får se hur det fungerar, säger Henrik Sandin på Stevena i Hangö.
Fartygstypen och till och med själva fartyget är bekant för stuvarna i Hangö sedan tidigare.
– Det här är absolut en positiv nyhet för oss. Det är här har vi jobbat för länge, säger Sandin.
Svenska Orient Liniens nordeuropeiska RoRo-linjenätverk har nyligen blivit anmärkningsvärt större och består nu av linjer linjerna Hangö–Rostock, Kemi–Uleåborg–Lübeck–Antwerp–Zeebrugge–Tilbury och Göteborg–Zeebrugge.