Nya Slussenplanen ger rum för naturen
Naturfolket fick sin vilja igenom. Det nya förslaget till detaljplan för Slussen beaktar både utter, fågelliv – och nykomlingen flygekorre
Förekomsten av flygekorre på Slussens detaljplaneområde i Störsvik var en ny upptäckt som gjordes vid ett terrängbesök i somras. Nu finns ett utlåtande om flygekorren med bland de handlingar som sätts till påseende den här veckan.
– På sätt och vis var det en överraskning att vi hittade flygekorre där, eftersom det bara finns väldigt små träddungar kvar på området, som dessutom är ganska isolerat. Det är svårt att säga varifrån den har kommit dit, säger Susanna Pimenoff vid företaget Naturfakta Keiron, som gjort naturkartläggningen av planeområdet.
Å andra sidan är flygekorren ett anpassningsbart djur som finns på udda ställen också bland annat i Esbo.
Mera skydd för djuren
För Slussens detaljplan har flygekorren inga större följder. Däremot har områdets sammantagna naturvärden lett till vissa centrala förändringar i planförslaget. Förutom att byggrätten har inskränkts har skyddszonen längs stranden breddats så att den nu är minst femtio meter bred. En skötselplan skissar upp åtgärder för hur grönområdena ska vårdas.
– I det nya förslaget är planen mindre effektiv än det tidigare. Nu finns det betydligt mer allmänna områden i förhållande till bebyggda områden i planen, säger Sjundeås markanvändningsingenjör Taneli Kiljunen.
– Men det är förståeligt, planen går på naturens villkor. Det är ett fint område som säkert blir efterfrågat trots begränsningarna. Till en del kanske tack vare dem.
Innebär förändringarna mera utgifter för kommunen?
– Nej, inte direkt, eftersom skötselkraven främst handlar om att vissa områden ska få utveckla sig naturligt. Samtidigt har till exempel mängden vägar minskat, så investeringarna blir också lite mindre.
Mångfald är nyckelordet
Orsaken till förändringarna jämfört med detaljplanen 2011 är naturkartläggningar som bland annat visar att uttern har ett viktigt tillökningsområde vid mynningen av Pickala å, varför det är viktigt att bevara miljön. Dessutom häckar hela 66 fågelarter på planeområdet.
– En enda ovanlig art på ett ställe säger ingenting om biotopen men här är nyckelordet mångfald. Fågelutredningarna talar om områdets riktiga värde. Ordet "unik" missbrukas ofta, men detta är faktiskt ett i nyländska förhållanden unikt område, säger Pekka Reinikainen, jurist och miljöentusiast, som var ombud för den besvärsprocess som ledde till att detaljplanen för Slussen förkastades av Helsingfors förvaltningsdomstol.
Enligt honom är mycket i planen väsentligt bättre än förr. Samtidigt poängterar han att samma problem kvarstår: området är ur miljösynvinkel värdefullt och redan nu kraftigt belastat.
– Förslaget visar en bra vilja till att göra en bättre lösning på området. Men utgångspunkten är fortfarande lika märklig som tidigare: man planerar omfattande byggnation mycket nära ett område som är skyddat. Här finns det klara regler: också sådant som ligger längre bort men inverkar på ett Naturaområde måste beaktas.
Nu vet man vad man har
Det var just avsaknaden av tillräckliga utredningar av naturvärdena i området som fick Ingå-Sjundeå miljöförening att överklaga den tidigare detaljplanen år 2011. Också fågelföreningen Tringa anslöt sig till processen. Nu menar Reinikainen att beslutsfattarna har bättre förutsättningar att fatta ett välgrundat beslut.
– Nu vet man på riktigt vad det finns i området och vad det är man riskerar om man bygger.
Ingå-Sjundeå miljöförening kommer också nu att formulera sin ståndpunkt i ärendet men styrelsen har ännu inte hunnit behandla ärendet.
– Det som är bra nu är att vi börjar helt från början från ett rent bord. Nu existerar inte längre känslan av att till exempel förekomsten av utter förringas. Det känns bra, säger föreningens ordförande Vappu Heikkinen.
Detaljplaneförslaget för Slussens område är godkänt av tekniska nämnden och kommunens strävan är att den ska sättas till påseende under denna vecka.
– På grund av julhelgerna kommer den att vara framlagd längre än normalt, säger Taneli Kiljunen.