Färjorna fortsätter gå som förut
NTM-centralen backar från sitt ursprungliga beslut att minska på färjeavgångarna till Skåldö och Barösund.
– Vi gör inga ändringar i trafiken utan fortsätter på nuvarande servicenivå tillsvidare. Om det kommer att bli ändringar i trafiken i framtiden kan jag inte säga. Det beror på den politiska beslutsgången, säger Sirpa Vanhala, servicenivåansvarig för skärgårdstrafiken vid NTM-centralen i Egentliga Finland.
Både Skåldö- och Barösundsfärjan går för närvarande var tjugonde minut dagtid och enligt behov nattetid. Enligt det tidigare förslaget skulle dagtrafiken till Skåldö vintertid ha skurits ner till var trettionde minut medan både Skåldö- och Barösundfärjan nattetid skulle ha gått en gång i timmen.
Vad är orsaken till att ni ändrade er?
– Vi fick höra att det fanns ett skrivfel i definitionen av servicenivån. Om det finns fel är det klart att vi också ska rätta till det, säger Sirpa Vanhala.
Ett av de noterade sakfelen var att avståndet mellan fastlandet och Skåldö fördubblats i offertbegäran.
"Typiskt skrivbordsbeslut"
– Bra om trafiken fortsätter som förut, säger Erik Holmberg, ordförande för byarådet på Barösund.
Är du överraskad över att NTM-centralen ändrade sig?
– Jag är överraskad över att man över huvud taget kom med ett sådant här förslag utan att höra någon först. Det var ett typiskt skrivbordsbeslut där man inte känner till hur något fungerar i praktiken, säger Holmberg.
Förutom att försvåra för invånare, postutdelning, skjutsar och transporter har också den ekonomiska nyttan av en nedskärning ifrågasatts. Personalinsatsen skulle man med de nya tidtabellerna knappast ha kunnat dra ner på.
– Kan vi konkurrensutsätta ett avtal med färre antal turer betyder det sänkta kostnader, säger ändå Sirpa Vanhala.
NTM-centralen undertecknade färjavtalet med operatören Finferries förra veckan.