Färre avgångar förbryllar
Vid årsskiftet får färjorna till Skåldö och Barösund nya tidtabeller. Beslutet togs redan i april utan att de berörda fick veta om det.
– Det känns som vi är åsidosatta och felbehandlade. Det här borde ha diskuterats med dem det berör.
Det säger Linnea Holmberg, ordförande för Ekenäs skärgårds hembygdsförening och själv boende på Skåldö.
Holmberg har liksom alla andra fått reda på tiderna först nu och förstår inte hur Närings-, trafik- och miljöcentralen som ansvarar för färjfästena kan införa tidtabeller som försämrar servicen.
– Nu ska man köra med två olika system. Det intressanta är att centralen försöker få trafiken att fungera på sommaren men de som är beroende av färjan året om får lida.
Dyrare och svårare
Fram till årsskiftet går färjan mellan Skåldö och fastlandet med mellanrum på främst 20 minuter. Efter nyår kommer den att gå enbart var trettionde minut på dagen och en gång i timmen på natten.
– På morgonen ryms alla inte med en färja. Nu har man hunnit till arbetet med färjan som går 6.20 eller 6.40 men om den börjar gå halv och jämnt hinner inte alla till arbete klockan sju. Det betyder att man måste åka över redan sex, säger Holmberg.
Under tre och en halv månad sommartid går färjan som förut men det övriga året blir bekymmersamt.
– Förutom invånarna kommer taxi, post, matservice och andra leveranser påverkas, i båda riktningarna. På natten kan taxin och posten få sitta och vänta en timme. Det blir dyrt, säger Holmberg.
Raseborg kräver förändring
Även på dagen förskjuts och förlängs mycket. Skolskjutsarna är en annan fråga som inte diskuterats med kommunen. Holmberg är därtill överraskad över sakfel i NTM-centralens beredning. Avståndet mellan fastlandet och Skåldö har till exempel fördubblats.
– En skrivelse blir med säkerhet av från hembygdsföreningens sida, säger Holmberg.
Även Raseborgs stadsstyrelse behandlade en skrivelse till NTM-centralen i måndags. I den för man fram hur betydande förändringen är för invånarna. En tredjedel av turerna under vår, höst och vinter faller bort.
Stadsstyrelsen påtalar att dagliga leveranser av varor och tjänster sker året om och kommer att lida av de nya tidtabellerna. Stadsstyrelsen anser dessutom att samhällsservicen försämras på ett sätt som är i strid med skärgårdslagens anda. Därmed kräver Raseborg en förändring.
Vetskap först nu?
Invånarna och kommunerna reagerar även på att tidtabellerna gjordes upp redan i april då man ordnade en offertrunda och senare valde att fortsätta avtalet med Finferries. Först nu har alla fått vetskap om förändringen. Det anmärker Ingå på i sin skrivelse till NTM-centralen som kommundirektör Jarl Boström författat.
– Vi är ganska häpna över varför kommunerna inte tillfrågats. Svaret som Boström fick från centralen var att det anses vara en så liten förändring, säger Marie Bergman-Auvinen, kommunstyrelsens ordförande.
Fastän tidtabellen för Barösundsfärjan med mellanrum på 20 minuter dagtid bevaras blir avgångarna nattetid färre.
– Även om det kanske inte innebär färre körningar totalt blir pauserna på en timme ett problem, säger Erik Holmberg, ordförandet för byarådet.
Typiskt skrivbordsbeslut
Tidigare gick även Barösundsfärjan enligt behov nattetid. Nu kommer man tvingas vänta en timme. Bergman-Auvinen påpekar att förändringen försvårar till exempel transporterna till den restaurang som finns på Orslandet dit färjan går. Holmberg håller med.
– Även om man beställer taxi måste den vänta säkert trekvart på att komma över tillbaka.
Holmberg kallar därför beslutet ett typiskt skrivbordsbeslut och tror inte att det ens innebär lägre kostnader. De som gjort upp tidtabellerna vet enligt honom inte vad beslutet innebär i praktiken. Byarådet har än så länge inte diskuterat frågan men Holmberg är säker på att flera tycker som han. Han tror därtill att till exempel Skärgårdsdelegationen vid arbets- och näringsministeriet kan reagera på frågan.
– Jag tror att de flesta tycker det är på tok om det blir så här, säger Holmberg.
Färjornas tidtabeller görs enligt NTM-centralens beredning upp enligt trafikmängden men centralen har inte nåtts för en kommentar kring vad som påverkat beslutet. Däremot kommer Finferries och centralen skriva under det slutliga avtalet på torsdagen. Då kan tidtabellerna diskuteras. Efter det ligger bollen för att skapa ett så välfungerande system som möjligt hos Finferries.
Artikeln uppdaterades klockan 15.48