Raseborg visar små och stora köp på nätet
Från årsskiftet ska upphandlingar som staden Raseborg gör synas på stadens egen webbplats. Det gäller också sådana som ligger under tröskelvärdet 30 000 euro.
– Behöver man en blombukett för 20 euro eller en kaffekokare för 30 euro går man till butiken och köper det. Men små upphandlingar där tjänstemännen begär anbud kan sättas ut på nätet, säger Satu Wigren.
Hon nämner som exempel potatis och planeringstjänster.
Wigren är upphandlingschef i Raseborg och träffade i februari lokala företagare, som tyckte systemet med upphandlingar var grötigt och ogenomskinligt. Det begränsade möjligheterna att göra affärer med kommunen.
Samla lokala affärer
Alla kommuner använder Hilma, en statlig elektronisk annonssida för offentliga upphandlingar. Där sätts större anbudsförfrågningar ut. De som går under tröskelvärdet sköts av tjänstemän, utanför Hilma.
Under diskussionen i vintras föreslog företagaren Marika Törnqvist från Ekenäs ett eget Hilma Raseborg för mindre, lokala upphandlingar.
Den här idén föll i god jord och ska bli verklighet.
I oktober togs ett steg på vägen. Då förnyade Raseborg sina hemsidor och samlade information om företagarföreningar och upphandling på en sida (Staden och förvaltning - Företagsverksamhet).
Där finns bland annat en länk till Hilma och vid årsskiftet ska Raseborgs upphandlingar alltså också finnas på stadens webbplats.
Affärer för 8 miljarder euro
Någon kan tycka att det räcker med Hilma. Men att följa med annonser där är krävande.
I fjol hade kommuner, samkommuner och andra regionala myndigheter 8 663 annonser på Hilma. Värdet på de här upphandlingarna var över åtta miljarder, närmare bestämt 8 735 886 686 euro.
Tar man med alla annonsörer, bland andra staten, stiger mängden annonser till över 18 000 på ett år. Det gör cirka 50 annonseringar om dagen.
– En liten företagare som måste göra annat har inte en chans att följa med allt, säger Jan Lindholm, ordförande för Ekenäsnejdens företagare.