Färre mynt och sedlar hos Nordea
Banken Nordea slutar med kontanttjänster i Karis och Hangö vid årsskiftet. I stället satsar banken på rådgivning.
Kontanttjänsterna i Karis och Hangö försvinner efter nyår, men kassatjänsterna och kontoren finns kvar.
Det meddelade Nordea på torsdagen. Miikka Salminen, Nordeas regionchef för sydvästra Finland, säger att samhället förändrats. Efterfrågan på kontanttjänster har sjunkit. Folk sköter många bankärenden via nätet och med betalkort.
Samtidigt har samhället blivit mera komplicerat, vilket gör att behovet av rådgivning ökar.
– Vi kan föra ganska långa diskussioner med konsumenterna. Till exempel har bostadssparandet, BSP, ändrat. Folk funderar också på sin pension, säger Salminen.
Maj-Louise Silén, kontorschef för Karis och Ekenäs, tillägger att också unga vill ha råd. De kan komma in och fråga hur nätbanken fungerar i den nya pekplattan.
På frågan om hur många som inte använder kort kan de inte svara. Men Pekka Pohjolainen, kontorschef för Raseborgs företagskontor, säger att 75 procent av alla inköp gjordes med kontanter för 15 år sedan. I dag är proportionerna omvända. Cirka 80 procent av inköpen görs med kort.
Han talar varmt för Nordeas tre kundtjänstenheter dit kunderna kan ringa, identifiera sig med sina bankkoder och sedan sköta bankärenden per telefon med en människa. Nordea bygger för tillfället upp en fjärde sådan enhet i Salo.
Pohjolainen tror att det är en serviceform äldre människor kan uppskatta.
Kontanter i kiosk och butik
Bankens kunder kan fortfarande ta ut kontanter från bankautomaterna, i K-affärerna, i Tokmanni-koncernens butiker och i R-kioskerna.
Dessutom väntar Nordea på att få så kallade insättningsautomater till Karis och Hangö. I dessa kan man sätta in kontanter.
Henry Allén, kontorschef i Hangö, säger att tidtabellen ännu inte är klar. Det är företaget Automatia som beslutar när automaterna installeras. Automatia ägs av Nordea, Andelsbanken och Danske bank.
Föreningar som ordnar basarer eller café i samband med olika evenemang behöver ibland växelpengar. Maj-Louise Silén säger att kunden kan diskutera med banken och beställa växelpengar ungefär en vecka före evenemanget.
Mest plast
En koll med några bankkunder i Karis visar att de flesta använder bankkort, men inte alltid och överallt.
Företagaren Jani Roman besöker Nordeas kontor i Karis tillsammans med dottern Isabell, 10 år. Han påverkas inte stort av beslutet att dra in kontanttjänsterna. Roman använder sällan kontanter. Det är bankkort som gäller.
Nu har han ansökt om att dottern ska få ett bankkort. Då behöver hon inte heller hantera kontanter särskilt ofta.
Kan bli problem
Företagaren Camilla Pökelmann tittar in till Nordea och diskuterar olika sparformer med servicerådgivaren Oscar Sandberg.
Hon använder sällan kontanter och tar ut de pengar hon behöver i en automat. Ändå är hon skeptisk till Nordeas beslut.
– Som aktiv i en förening vet jag att det kan bli problem. Många föreningar hanterar kontanter, till exempel zontorna där jag är med.
Orsaken är att alternativen är besvärliga. Pökelmann tror Nordea kan tappa kunder till andra banker på orten, sådana som både tar emot och ger ut kontanter.
Hon minns när dottern hade fått en check i studentgåva och inte kunde lösa in den efter klockan 13 i en annan stor bank.
– Det var första mötet med den banken ...
Personlig service behövs
Pökelmann påpekar att den åldrande befolkningen å ena sidan kan uppfattas som en tidskrävande belastning i banken, å andra sidan är en mycket trofast kundgrupp.
– Jag tror någon grundar ett företag som erbjuder hjälp med bankärenden, FPA-ärenden och så vidare. Någon kommer att göra jobbet, för personliga banktjänster försvinner inte.
Behöver kontanter
En bit längre ner längs Köpmansgatan finns loppmarknaden Tenavatupa. Ägaren Anne Hinkka-Kuusela hanterar mynt och sedlar dagligen. Här tar man nämligen inte emot bankkort.
Hon för dagskassan till Nordeas nattfack. Den lösningen valde hon nyligen, när Nordea skulle ha 40 euro för att räkna sedlarna i dagskassan då hon lämnade in pengarna över disk.
Precis som Pökelmann tror Hinkka-Kuusela att Nordea kan förlora kunder.
– Det här är förargligt. Jag har varit kund hos Nordea i 27 år. Efter händelsen med dagskassan har jag för första gången funderat på om jag borde byta bank.