Industritomter måste säljas aktivare
Sedan flera år tillbaka har Hangö stad kunnat erbjuda 25 hektar industrimark, utan resultat. Med Koverhar tillkommer 150 hektar.
I teorin borde närheten till hamnen, goda förbindelser in i Finland och den korta sjövägen ut i Kontinentaleuropa vara lockande. Under åren har många intresserade företag också hört av sig och förhandlingarna har i flera fall varit seriösa.
– Vi har haft många underhandlingar via staden, Novago och hamnen. Men i dessa tider har de inte gett resultat, säger Hangös stadsdirektör Jouko Mäkinen.
Tomtutbudet är det ändå inget fel på enligt Mäkinen. Det borde locka de flesta sorters företag till Hangö.
– Ingen har backat på den punkten. Det ekonomiska läget är en alldeles klar orsak.
Men utöver det måste staden också förbättra sin marknadsföring. Flera röster säger att tiden är inne just nu, även med tanke på de möjligheter Koverhar förväntas ge.
– Så här fortsätter det inte i evighet, säger Mäkinen.
150 hektar till
I nuläget erbjuder staden elva färdigt planlagda företagstomter på allt från dryga 2 000 kvadratmeter till drygt 9 hektar. Med stadens framtida köp av markområden på 548 hektar i Koverhar tillkommer många tomter.
– Enligt de preliminära skisserna reserveras 40 till 50 hektar för hamnaktiviteter. Utöver det skapas lätt runt 150 hektar till lager- och industriområden, säger Mäkinen.
Staden har enligt Mäkinen klassat marken i olika zoner enligt de önskemålen intresserade företag har.
– Vissa är intresserade av både hamnkapacitet och mark, andra är ute efter områden för logistik eller främst kopplade till järnvägen.
En del behöver fri markyta för sin verksamhet och andra utrymme för byggnader.
Små förbättringar kommer
I dag lever Hangö dels på att företagen hittar till stadens hemsida, där tomterna bjuds ut, och dels på den synlighet utvecklingsbolaget Novago ger.
– Industritomterna har inte marknadsförts med pengar men alltid då det finns tillfälle har marknadsföring gjorts, säger Mäkinen.
Mäkinen har en stark tilltro till att marknadsföra tomterna på nätet, både via stadens egen hemsida och via Novagos. I Pikis där Mäkinen tidigare varit kommundirektör såldes sjuttio procent av tomterna så.
– Men i dag har alla kommuner en tomtreserv. Efterfrågan är liten överallt.
Inom oktober ska staden hålla ett internt möte för att diskutera vad man kan förbättra i marknadsföringen, utan större utgifter.
– Vi har konstaterat att tomterna måste göras synligare på nätet och lyftas fram på första sidan.
Dessutom anser Mäkinen att försäljningen skulle gynnas av en reklamskylt vid infarten till staden.
Tomtförsäljare behövs
Som sitt svar på fjolårets revisionsberättelse har stadsstyrelsen också uttalat hur minimala resurser staden lagt på att locka företag till Hangö.
Jouko Kavander, stadsstyrelsens ordförande, har redan tidigare hoppats på att Hangö skulle satsa på en aktivare marknadsföring av industritomter och etableringsmöjligheter.
– Det är min åsikt. Det behövs något. I dagens läge är det inte så att företagen kommer och frågar oss.
Kavander påpekar att staden förutom lediga företagstomter också har kunnig arbetskraft ledig. Han föreslår därför fortsättningsvis att staden behöver en konsult eller tjänsteman som skulle arbeta för att locka industri till staden.
– Vi behöver någon som tänker nytt. Just nu träffar vi inte riktigt rätt.
Koverhar blir vändpunkt
Jouko Mäkinen är av annan åsikt.
– Jag tror inte det skulle finnas möjlighet, i så fall borde det ordnas med existerande personal.
I dagens läge faller uppgiften på stadens ledning, tekniska verket och hamnen som ofta får förfrågningar via sina kontakter.
– Men i anslutning till att Koverhar kommer i gång kan det förstås komma på tal, säger Mäkinen.
Kavander ser också att Koverhar kan bli en vändpunkt. Projektet är så stort att det kan få gratis reklam på nationell nivå.
– Då avtalet gått i lås hoppas jag att vi kan bjuda in även nationella medier för att visa vad Hangö har att erbjuda i Koverhar.
Några slantar hoppas han också att staden kan undvara för annonsering.