SSAB valde Hangö hamn
Företaget SSAB börjar exportera runt 100 000 ton stålprodukter via Hangö om året.
Produkterna skeppades fram till september via SSAB:s, tidigare Rautaruukkis, hamn i Lappvik och stuveriföretaget Port Act.
Rautaruukki valde i våras att lägga ner transporterna via den egna hamnen då de blivit för dyra. Även det kommande svaveldirektivet och de förlorade synergieffekterna efter FN-steels konkurs påverkade. Det resulterade i sjutton uppsagda.
Rautaruukkis logistikdirektör Seppo Tervonen kunde i alla fall berätta att transporterna möjligtvis skulle hitta tillbaka till Hangö. Nu har fusionerade SSAB och Rautaruukki valt att börja transportera stålprodukterna som kommer från tidigare Rautaruukkis fabrik i Tavastehus till Hangö.
Bevarar jobben
I Hangö samarbetar man med Hangö Stevedoring. Vd Esa Torstensson är mycket nöjd med tillskottet.
– Det är naturligtvis mycket viktigt för både oss och Hangö hamn. 100 000 ton om året är lika mycket som vi tappat i pappersexporten de senaste två åren.
De nya transporterna betyder därför inte några nyanställningar men däremot säger Torstensson att de nuvarande arbetstillfällena tryggas.
Produkterna kommer till Hangö per tåg fem dagar i veckan. Därifrån exporteras de till flera olika hamnar ute i Europa, en del så långt som till Italien och Spanien.
För Hangö hamn innebär transporterna fyrtio nya fartygsanlöp per år. Två nya aktörer hittar också till hamnen. Det svenska rederiet AtoB@C Shipping och tyska MTL står nämligen för transporterna ut i Europa.