Alltför få kunder för fler taxibilar
Det finns knappt om jobb för taxichaufförerna inom området Sjundeå-Kyrkslätt. Ändå kräver Sjundeå kommun att taxitillstånden ska bli fler.
Upp till tolv timmar om dygnet och minst sex dagar i veckan måste Tom Lipponen, taxichaufför i Sjundeå, arbeta för att få den personliga ekonomin att gå runt. Att Sjundeå kommun vill öka taxitillstånden får honom att rysa.
– Redan nu är det ont om jobb. Får vi fler tillstånd går några av oss i konkurs, säger Lipponen som själv redan en tid funderat över när hans arbete blir ohållbart.
Eftersom så få personer beställer taxiskjuts i Sjundeå är han tvungen att ta emot allt jobb som erbjuds och då blir dagarna ibland extremt långa.
– En kund i Sjundeå ringde mig en gång på småtimmarna och ville ha skjuts till flygfältet, men den gången måste jag avböja eftersom jag hade 20 timmar körning bakom mig. Kunden blev mycket upprörd och tyckte det var underligt att jag aldrig jobbade då taxi skulle behövas.
Ingen vill köra på tyst område
Att det i Sjundeå kan upp till flera timmar att få tag på en taxi är orsaken till att kommunen i sitt utlåtande till NMT-centralen, som fattar beslut om taxitillstånden, begär fler tillstånd.
Men enligt Jussi Aholainen på NMT-centralen är nya tillstånd ingen garanti för bättre service.
– Det kan vara svårt att få tag på chaufförer till området. Nya företagare väljer att börja köra där det är lönsamt, säger han och tillägger att det redan nu finns lediga taxitillstånd för personbilar i området Kyrkslätt-Sjundeå.
Tre, av femtiofem tillstånd, är obesatta.
Kommunens eget fel
Att det är svårt att locka nya chaufförer förvånar inte Lipponen. Han vet hur knepigt det är att få kunder i området.
– Jag kan sitta sysslolös i två timmar och vänta på en beställning.
Under de senaste åren har han märkt att både företagskunder och privatpersoner som använder taxiskjutar blivit betydligt färre. Det är främst sjuktransporter för äldre som håller taxiväsendet på glesbygden flytande.
Det grämer Tom Lipponen att vanliga Sjundeåbor står utan taxiservice då de verkligen skulle behöva det. Att det blivit så handlar enligt honom på att kommunen kört bort de lokala aktörerna från området.
– Kommunen kan lite skylla sig själv. Då den överlät de kommunala skjutsarna till företag utsocknes körde den bort oss. När vi körde skolskjutsarna var vi också tillgängliga på orten för andra Sjundeåbor, nu måste vi köra där vi har jobb.
Den som vill ha tag på en taxi måste numera enligt Lipponen förbeställa den. Ibland kan man dock ha tur.
– En gammal dam gav bannor åt mig då jag körde hem till henne på bara några minuter från det att hon beställt bilen. Hon hade nyss knäppt på kaffekokaren och var inte alls beredd på att åka i väg så snabbt.