Fyrtio jobb kan försvinna på Assistor
Finländarna köper inte bilar som förr och det påverkar logistikföretaget Assistor. Fyrtio jobb av 120 är i riskzonen.
Logistikföretaget Assistor fortsätter att krympa, i takt med att bilimporten till Finland minskar. Företaget inledde samarbetsförhandlingar för knappt två veckor sedan, och denna gång är budet att 55 årsverken ska bort, varav 40 i Hangö.
Assistor hade sina glansdagar då transitotrafiken till Ryssland blomstrade. Importbilar anlände i strida strömmar till Hangö hamn och lastades på långtradare och tåg för vidare transport till Ryssland och andra stater i öst.
Numera tar Assistor främst hand om bilar som kommer till Finland för att säljas på den finska marknaden.
Huvudförtroendeman Keijo Larila i Hangö säger att ungefär 130 000 nya bilar registrerades i Finland i fjol. Enligt honom ser det ut som om den mängden inte ökar de närmaste två åren.
– Vi har haft lite överkapacitet och nu vill arbetsgivaren anpassa personalen till den inhemska marknaden.
Ingen överraskning
Samarbetsförhandlingarna kom inte som någon större överraskning. Larila säger att våren var ganska tyst.
– Då undrade gänget om ledningen inte skulle inleda samarbetsförhandlingar.
Assistor har verksamhet på flera ställen i Finland. Nerskärningarna berör enheterna i Åbo, Hangö och Nurmijärvi. Sammanlagt vill företaget alltså skära ner med 55 årsverken. Enheten i Hangö är störst och där är kravet på nerskärningar 40 årsverken, varav 35 inom produktionen och fem inom administrationen.
Larila säger att förhandlingarna både handlar om att minska personalen och att syna andra utgifter, såsom fastigheter.
Assistor äger bland annat tre hallar i Hangö där personalen utför monteringsarbeten. I och med att arbetsmängden minskat kunde man eventuellt ta någon hall ur bruk, för att spara på energikostnader.
– Det här är alternativ som vi diskuterar under de närmaste veckorna, säger Larila.