Rågöbron byggs om
Brolocket är i dåligt skick och bärförmågan otillräcklig. Bron till Rågö i Snappertuna måste repareras, och kommer därför att vara stängd för trafik i tre veckors tid.
Under tiden mellan den 24 november och 12 december förvandlas Rågö i praktiken till en holme utan fast vägförbindelse.
Det fåtal Raseborgbor – tre matlag på sammanlagt fem personer – som är fast bosatta bortom Rågöbron samt utbildningscentret Calliola och de flera än hundra stugägarna i området blir med andra ord under tre senhöstveckor hänvisade till båt.
Av hänsyn till reparationsarbeten och säkerhet, är också båttrafik då förbjuden i sundet under bron.
Andra gången
Rågöbron är byggd 1971, och underkastades tjugofem år senare en mera omfattande reparation då såväl brolocket som räckena byttes ut.
Nu är det så dags igen.
Brolocket av limträelement är moget att bytas ut, och brons bärande konstruktioner måste förstärkas eftersom bärförmågan inte är tillräcklig med tanke på dagens tunga fordon.
Skall klara 29 ton
För två år sedan visade en utredning, att bron i nuvarande skick klarar fordonsvikter på 21 ton. Men viktbegränsningen är satt vid en totalvikt på 15 ton – som i praktiken i alla fall många gånger överskridits.
– Man kan inte köra servicetrafik med tomma lastbilar, konstaterar Paul Sundström. Han är ledamot i styrelsen för Lillgård-Rågö väglag som upprätthåller och låter reparera bron.
Nu skall en insats på 197 000 euro, därav 91 000 euro i statsbidrag och resten som väglagets egen finansiering, i utdelning ge en bro som klarar fordon med en totalvikt på 29 ton.
I praktiken innebär det att den i fortsättningen har bärförmåga nog för treaxliga lastbilar.
Två balkar till
Att bygga om den 25 meter långa och 3,5 meter breda bron så att den klarar också fyr- eller femaxliga lastbilar i full last, med en totalvikt på upp till 38 ton, skulle ha blivit betydligt dyrare.
Det skulle ha förutsatt att de fyra bärande meterhöga limträbalkarna hade bytts ut mot nya, ännu grövre.
Nu kompletteras de i stället med ytterligare två balkar.
Betongfundamenten som vid brons ändar bär upp balkarna repareras och ytbeläggs, stödmurarna av trä ersätts med betongkonstruktioner.
Arbetet utförs av företaget Telasteel, som gick segrande ur väglagets offerttävling.
Lågsäsong
Inom väglaget är man väl medveten om de olägenheter som broreparationen för med sig.
En tillfällig, ersättande bro för lättrafik visade sig bli orimligt kostsam. Därför förkastade man tanken, och gick i stället in för att försöka få reparationsarbetet avklarat på så kort tid som möjligt och under lågsäsong.
Det vill säga en tid på året då så få som möjligt kan förväntas använda vägen, innan de som avser att fira jul på stugan är i antågande
Två av de fast bosatta matlagen är också i vardagslag beroende av båt.
Post till Höstnäs
Paul Sundström berättar att broreparationen har planerats i två års tid och intygar att man från väglagets sida har informerat dem som närmast berörs.
Man har haft kontakt med räddningsverket, den vägen bör informationen också ha gått vidare till polisen, och man skall ännu informera såväl eldistributören Caruna som posten.
Vad postutdelningen gäller, är tanken enligt Sundström att de fast bosatta matlagens postlådor tillfälligt skall placeras vid före detta butiken i Höstnäs.