Farorna lurar längs Svartåväg
Den långa omkörningsfilen i kombination med korsningar gör Salovägen i Svartå till en farlig plats.
På Nylands NTM-central har man utarbetat en åtgärdsutredning där man bland annat utgår från att den långa omkörningsfilen längs Salovägen, eller landsväg 186, antingen helt eller delvis tas bort.
– Det är ganska lite trafik längs vägen och omkörningsbehoven är inte så stora. Ungefär vid mitten av sträckan med omkörningsfil finns en fyrvägskorsning, en lösning som i dagens läge inte alls skulle få finnas, säger projektchef Kai Tattari.
Anslutning stängs av?
Den farliga platsen är där den tidigare Ingvalsbyvägen, nuvarande Gråströmsvägen, korsar Salovägen. Åtgärdsalternativen man bollar med är att helt stänga anslutningen mot Svartåhållet eller alternativt flytta anslutningen cirka 250 meter söderut.
I statistiken från 2009 framåt finns inga noteringar om några allvaliga olyckor i korsningen. Antalet nära ögat-situationer har man inte uppgifter om.
– Men korsningen är sådan att om där händer något kan det bli en allvarlig olycka, säger Kai Tattari.
Beroende på vilken lösning man väljer för Gråströmsvägens anslutning kan det också påverka anslutningen till Lindersvägen där den som gör en vänstersväng nu lever farligt.
Också anslutningsområdet till riksväg 25 är enligt Kai Tattari helt mot dagens föreskrifter. Även här är det aktuellt att ta bort omkörningsfilen före vänstersvängen till rampen och i stället ersätta den med en avsvängningsfil.
– Det är en ganska farlig plats och i åtgärdsplanen ingår också belysning. I nuläget är det ganska mörkt där.
"Alla förbättringar bra"
Tom Lundström är vice kårchef för Svartå FBK som har sin brandstation invid Salovägen. Han håller med om att kombinationen med omkörningsfil och uppförsbacke i korsningen Salovägen-Gråströmsvägen inte är optimal.
– Om någon använder filen som grupperingsfil samtidigt som någon annan använder den som omkörningsfil kan det sluta illa.
Anslutningen som enligt planen eventuellt skulle stängas av, specialtrafik undantaget, är den som förutom kåren också mången Svartåbo använder sig av för färden mellan byn och bruket. Åtgärden kan tänkas väcka känslor men Tom Lundström vill inte döma ut planen på förhand.
– Allt som förbättrar vägen är bra. Satsar man på belysningen kan det åtminstone inte bli sämre än vad det är, säger han.
Invånarmöte
Åtgärdsutredningen kommer att presenteras på ett informationsmöte i före detta Ekkulla skola i Svartå på onsdag klockan 18.00–19.30. På plats finns då förutom NTM-centralens representanter också personer från staden och planeringskonsulten Sito.
– Vi vill ha invånarnas åsikt om de olika alternativen, säger Kai Tattari.
Han påpekar att det i det här skedet handlar om en utredning. Går projektet vidare ska ännu en vägplan och en byggplan göras upp och med tanke på det ekonomiska läget går det inte att säga när arbetena eventuellt skulle kunna påbörjas.
– Om planerna blir verklighet är det antagligen anslutningsområdet till riksväg 25 som åtgärdas först. Det går att förverkliga till ganska små kostnader.