Blivande tivolidirektör har turnélivet i blodet
Uthyrning av olika åkattraktioner blir och får också gärna bli en växande del av tivolibusinessen. Men turnélivet är Ville och Anna Sariola definitivt inte beredda att ge upp.
– Det är tradition, säger utvecklingsdirektör Ville Sariola.
– Om vårarna bara väntar man på att få ge sig ut på vägarna igen, säger Anna Sariola vars titel ledningens assistent täcker litet av varje, bland annat ledarskapet i den grupp som har i uppgift att hålla åkattraktionerna putsade och rena:
Smörjningen av maskinerierna kan man förvisso inte ge avkall på, men den skall helst inte avsätta fettfläckar på intet ont anande nöjesåkares kläder.
Miljonbusiness
Anna Sariola har haft drygt sex år på sig att växa in i tivoligemenskapen.
Hennes man Ville Sariola fick ge sig ut på sin första turné redan vid tre månaders ålder. Småningom, är tanken, skall han ta klivet in i pappa Tapios tivolidirektörsstövlar – som åtminstone bildlikt talat är ganska stora.
Det blir att som tivolidirektör i femte generationen ta tyglarna i ett 126-årigt företag, som årligen omsätter cirka två miljoner euro och under säsong i snitt sysselsätter kring 45 personer.
"Tapsa är nu 60"
Men Ville Sariola är uppenbart trygg i den miljö där han vuxit upp – den bästa och tryggaste uppväxtmiljö som tänkas kan för ett barn, tycker han själv – och då dagen G för generationsväxling gryr, lär stödjande bakgrundskrafter inte saknas.
– Tapsa är nu 60 år, han har tänkt gå i pension vid 63. Men det betyder garanterat inte att han skulle dra sig tillbaka, säger mamma Leena, tillika ekonomidirektör, och suckar så smått över att hennes egna pensiondagar är betydligt mera avlägsna än så.
Fjorton orter
Leena Sariola bekräftar det som Ville Sariola först konstaterar: de tio senaste åren har för Tivoli Sariolas del kännetecknats av stora investeringar.
Omsättningen, den har småningom vuxit till nuvarande nivå med start efter landets krisår i början av 90-talet.
Men mycket är också som det var förut, åtminstone ungefär.
Som allra mest omfattade de årliga turnéerna nedslag på ett tjugotal orter. Nu är de fjorton till antalet, efter nästsista anhalten på höstmarknaden i Ekenäs sätter man som vanligt punkt i och med höstmarknaden i Salo.
Tuuri igen
Eller...egentligen har Salo-punkten blivit till ett kommatecken.
För i november och i december fram till strax före jul, huserar man igen i Tuuri.
I anslutning till bybutiken där var tivolit också mitt i turnésäsongen stationärt i 40 dagar, som Miljoonativoli, inhyrt av handelsman Vesa Keskinen.
Ett win-win-koncept, låter Ville Sariola förstå: Keskinen fick biljettintäkterna plus ett tillskott till sina kundströmmar, tivolit fick en säker intäkt plus möjligheter till olika inbringande aktiviteter kring åkattraktionerna.
Gärna inomhus
Så har också samarbetet utökats kännbart sedan det kom till stånd för åtta år sedan, med en inledande tvåveckorssejour och med tivolits informatör Markku Saari som aktivt pådrivande kraft.
Och mera av det här slaget av samarbete är alltså att vänta.
Förfrågningarna om möjligheter att efter turnésäsongen hyra in olika åkattraktioner börjar hopas.
Inte Ville Sariola emot, särskilt om det finns utrymmen inomhus att tillgå betyder det att säsongen förlängs och möjligheterna att hålla anställda sysselsatta ökar.
Bästa marknaden
Ett krux i det sammanhanget är, att exempelvis entrédörrarna i köpcenter brukar vara för små för tivolits lastbilar.
Men det problemet är – i alla fall inte ännu – aktuellt i Ekenäs. Där lockar både marknadsplanens för årstiden stadiga underlag, stadens tillmötesgående och den skinande höstsolen fram ampla lovord.
För att nu inte tala om själva höstmarknaden.
– Den bästa marknaden av alla! är Anna och Ville Sariola överens.
Störst, med ett brett och traditionellt utbud och med en varm stämning som för tankarna till Mellaneuropa, motiverar de sin ståndpunkt.