Wäinämöinen snart bärgad
Det gamla vraket har legat utanför Skogby i femton år. Nu lyfter Christina shipping bort det för att kunna utveckla sin hamn.
Efter många års kamp, olika lösningar och nya miljölov kunde företaget Christina Shipping slutligt börja bärga vraket i fjol.
I år har arbetet fortgått med god fart. Ville Wahteristo, miljöinspektör på Raseborgs miljöbyrå, menar att man från stadens sida är nöjd över engagemanget.
– Markägaren har jobbat väldigt aktivt för att få bort Wäinämöinen. Men det är väldigt svårt.
Enligt Wahteristo är fartyget stort, tungt och ostabilt. Markägaren har satsat både pengar och krafter på att få bort det.
– Stora lyftkranar och dykare har arbetat med det den senaste tiden. De har satsat stora resurser så vi tror på avsikten att få bort det.
Övervakar ständigt
Även kommunen har arbetat för att få bort vraket i över ett decennium. Kompromisserna under åren har varit många och både samarbete och hot om böter har varit på tapeten mellan vrakets olika ägare, kommunen och miljömyndigheterna.
Enligt Wahteristo övervakar miljöbyrån den aktuella bärgningen kontinuerligt.
– Om projektet blir oavslutat kommer vi ta tag i saken men i nuläget ser det lovande ut.
Enligt Wahteristo ligger det i allas intresse att Wäinämöinen avlägsnas även om fartyget för tillfället inte borde utgöra en risk för vare sig miljön eller båtförare. Ur den synvinkeln brådskar bärgningen inte.
– Men vi övervakar projektet även med tanke på avfallslagen, säger Wahteristo.
I nuläget har man fått loss vraket delvis. Det har nämligen även legat nersjunket i havsbottnen.
Samma plan gäller
Ur Christina Shippings perspektiv har Wäinämöinen legat i vägen för företagets hamnplaner ända sedan man köpte hamnområdet i Skogby 1999. Under åren har bärgningsförsöken varit många. I fjol sökte man ett nytt miljölov för att få använda vraket som en del av konstruktionen i en ny kaj.
Företagets vd, Liisa Keskitalo, kan intyga att planerna fortfarande är desamma men är ändå fåordig i väntan på att bärgningen ska lyckas slutgiltigt.
– Vi är mitt uppe i bärgningen men de gamla planerna gäller ännu, säger hon.
Företaget har länge planerat att skeppa krossgrus till Estland via Skogby. Försöken innan man ansökte om det formella miljölovet år 2009 var lyckade och det fanns en efterfrågan. Estland sågs som en bra marknad och Skogbys närhet gjorde logistikkedjan kortare.
Keskitalo intygar att det förutom Wäinämöinen inte finns några hinder för att inleda verksamheten. Alla miljölov är i skick.
Christina Shipping har hoppats på att kunna starta hamntrafik med upp till 100 fartyg per år. Än så länge har man inte kommit i gång.
– Just nu har vi ingen trafik men vi vill fortfarande utvidga hamnen. Det händer något hela tiden, säger Keskitalo.
Christina Shipping är baserat i Raumo. Där har företaget fullskalig hamnverksamhet.
- Då Christina Shipping köpte hamnen i Skogby 1999 blev Wäinämöinen snabbt ett problem.
- Fartyget låg först direkt vid kajen och måste bärgas.
- Bärgningsförsöken blev många och slutligen flyttades Wäinämöinen längre ut, på grundare vatten.
- Nu låg fartyget i farleden och måste igen flyttas eller bärgas. Vraket blev både en miljöfara och en risk för båtfarare.
- För att förenkla miljöloven och bärgningen köpte Christina Shipping vraket och har sedan dess fortsatt sina försök.